< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

Z odhadov vyplývalo, že približne 55 percent prostriedkov klienti vynaložili na televíznu reklamu, 26 percent na tlačovú, 11 percent výdavkov na reklamu získali rozhlasové stanice a osem percent billboardy.

 

Výdavky na tlačovú reklamu dosiahli podľa monitoringu 1,7 mld. Sk. Počas celého roka sa na čele rebríčka striedali dva inzertne aj nákladom najsilnejšie denníky. Viacej inzercie mal nakoniec Nový Čas (201 mil. Sk), denník Pravda (191.1 mil. Sk) mal o niečo menej. Veľmi stabilným denníkom z hľadiska inzercie bol počas celého roka denník Sme (134.5 mil. Sk). Do prvej päťky sa zmestili ešte Hospodárske noviny (127.5 mil. Sk) a najúspešnejší týždenník – Trend (122.6 mil. Sk).

 

Na štyroch monitorovaných televíznych staniciach bola odvysielaná reklama za 5.1 mld. Sk podľa cenníkových cien, čo bolo o 45 percent viac, ako predchádzajúci rok. Podiel Markízy na televíznom koláči sa ustálil na 80 percentách. Po desať percent si rozdelili STV a VTV. Tá mala vo všetkých monitorovaných mesiacoch od februára približne polovičný objem reklamy ako STV, v decembri jej však pravidelný objem pohybujúci sa okolo 20 mil. Sk vyskočil na 106 mil. Sk. Tento nárast bol z podstatnej časti dôsledkom nového oficiálneho cenníka tejto stanice, podľa ktorého VTV ceny spotov v niektorých časoch zvýšila štvornásobne.

 

V oblasti rozhlasovej reklamy hovorili výsledky o tom, že Fun Rádio stratilo dlhoročné prvenstvo komerčne najúspešnejšej rozhlasovej stanice. Podľa monitoringu najviac reklamy odvysielalo Rádio Twist (154.6 mil. Sk), len o málo menej Fun Rádio (149 mil. Sk). Slovenský rozhlas bol v porovnaní s týmito komerčnými stanicami tiež pomerne úspešný – na okruhu Slovensko 1 odvysielal reklamu za 108,8 mil. Sk, na okruhu Rock FM za 99,1 mil. Sk.

 

Aj keď v roku 1998 výdavky na reklamu opäť vzrástli, na trhu silneli obavy z komplikovanej ekonomickej situácie na Slovensku. Nasledujúci rok sa monitorované objemy zvýšili už len o 11 percent. Podľa odhadov sa reálne výdavky na reklamu v monitorovaných médiách mohli pohybovať do piatich miliárd korún. To bolo zhruba na úrovni predchádzajúceho roku, dokonca možno o niečo menej. Prognózy na rok 1999 boli pesimistické, predpokladali stagnáciu alebo pokles trhu a mnohé médiá tejto situácii prispôsobili aj svoju obchodnú politiku. Ponúkali veľkým alebo novým klientom zvýhodnené podmienky bez toho, aby sa väčšina týchto krokov premietla do oficiálnych cenníkov. Miera skreslenia monitoringu sa tak ešte zvýšila.

 

Na televíznu reklamu bolo podľa monitoringu vynaložených 5.7 mld. Sk, o 16 percent viac ako v predošlom roku. Trhu stále dominovala Markíza, ktorá odvysielala 82 percent monitorovaného televízneho objemu. STV na oboch okruhoch odvysielala 14 percent  televíznej reklamy, štyri percentá zadali klienti VTV. V decembri pribudla na trh televízna satelitná stanica Luna.

 

V poslednom roku tisícročia sa monitorovaný objem zvýšil o 14 percent a vyšplhal sa na takmer 9.5 miliardy korún. Rozdiel však vznikol oveľa väčším počtom monitorovaných médií. V rozhlasovom sektore pribudlo Rádio Koliba a v tlačových médiách sa začalo sledovať 51 namiesto 39 novín a časopisov. Objem reklamy v televíziách sa zvýšil medziročne takmer o 15 percent na 6.5 miliardy korún. Rádiá stúpli o 12.5 percenta, po odrátaní Rádia Koliba však bol rast približne polovičný.

 

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >