Z odhadov
vyplývalo, že približne 55 percent prostriedkov klienti vynaložili na
televíznu reklamu, 26 percent na tlačovú, 11 percent výdavkov na
reklamu získali rozhlasové stanice a osem percent billboardy.
Výdavky na tlačovú
reklamu dosiahli podľa monitoringu 1,7 mld. Sk. Počas celého roka sa na čele
rebríčka striedali dva inzertne aj nákladom najsilnejšie denníky. Viacej
inzercie mal nakoniec Nový Čas (201 mil. Sk), denník Pravda (191.1 mil. Sk) mal
o niečo menej. Veľmi stabilným denníkom z hľadiska inzercie bol počas celého
roka denník Sme (134.5 mil. Sk). Do prvej päťky sa zmestili ešte Hospodárske
noviny (127.5 mil. Sk) a najúspešnejší týždenník – Trend (122.6 mil. Sk).
Na štyroch
monitorovaných televíznych staniciach bola odvysielaná reklama za 5.1 mld. Sk
podľa cenníkových cien, čo bolo o 45 percent viac, ako predchádzajúci rok.
Podiel Markízy na televíznom koláči sa ustálil na 80 percentách. Po desať
percent si rozdelili STV a VTV. Tá mala vo všetkých monitorovaných mesiacoch od
februára približne polovičný objem reklamy ako STV, v decembri jej však
pravidelný objem pohybujúci sa okolo 20 mil. Sk vyskočil na 106 mil. Sk. Tento
nárast bol z podstatnej časti dôsledkom nového oficiálneho cenníka tejto
stanice, podľa ktorého VTV ceny spotov v niektorých časoch zvýšila
štvornásobne.
V oblasti
rozhlasovej reklamy hovorili výsledky o tom, že Fun Rádio stratilo dlhoročné
prvenstvo komerčne najúspešnejšej rozhlasovej stanice. Podľa monitoringu
najviac reklamy odvysielalo Rádio Twist (154.6 mil. Sk), len o málo menej Fun
Rádio (149 mil. Sk). Slovenský rozhlas bol v porovnaní s týmito komerčnými
stanicami tiež pomerne úspešný – na okruhu Slovensko 1 odvysielal reklamu
za 108,8 mil. Sk, na okruhu Rock FM za 99,1 mil. Sk.
Aj keď v roku 1998
výdavky na reklamu opäť vzrástli, na trhu silneli obavy z komplikovanej
ekonomickej situácie na Slovensku. Nasledujúci rok sa monitorované objemy
zvýšili už len o 11 percent. Podľa odhadov sa reálne výdavky na reklamu v
monitorovaných médiách mohli pohybovať do piatich miliárd korún. To bolo zhruba
na úrovni predchádzajúceho roku, dokonca možno o niečo menej. Prognózy na rok
1999 boli pesimistické, predpokladali stagnáciu alebo pokles trhu a mnohé médiá
tejto situácii prispôsobili aj svoju obchodnú politiku. Ponúkali veľkým alebo
novým klientom zvýhodnené podmienky bez toho, aby sa väčšina týchto krokov
premietla do oficiálnych cenníkov. Miera skreslenia monitoringu sa tak ešte
zvýšila.
Na televíznu reklamu bolo podľa monitoringu vynaložených 5.7 mld. Sk, o
16 percent viac ako v predošlom roku. Trhu stále dominovala Markíza,
ktorá odvysielala 82 percent monitorovaného televízneho objemu. STV na
oboch okruhoch odvysielala 14 percent
televíznej reklamy, štyri percentá zadali klienti VTV. V decembri
pribudla na trh televízna satelitná stanica Luna.
V poslednom
roku tisícročia sa monitorovaný objem zvýšil o 14 percent a vyšplhal
sa na takmer 9.5 miliardy korún. Rozdiel však vznikol oveľa väčším počtom
monitorovaných médií. V rozhlasovom sektore pribudlo Rádio Koliba a v tlačových
médiách sa začalo sledovať 51 namiesto 39 novín a časopisov. Objem reklamy v
televíziách sa zvýšil medziročne takmer o 15 percent na 6.5 miliardy korún.
Rádiá stúpli o 12.5 percenta, po odrátaní Rádia Koliba však bol rast približne
polovičný.