Výdavky za reklamu
začali razantnejším spôsobom rásť až v roku 1996, keď rok predtým dosiahol
monitorovaný objem 1.6 miliardy korún. Karty začala miešať televízia Markíza a
celkový objem
reklamy dosiahol v tomto roku 2.4 miliardy korún.
Tlačové médiá
dosiahli medziročný nárast o 36 percent. Keďže v tejto oblasti
nenastal žiadna výraznejšia zmena, pravdepodobne to predstavuje reálny obraz
nárastu výdavkov.
V televíznej
reklame však monitoring hovoril až o 70-percentnom náraste. Podľa
monitoringu boli výdavky na reklamu odvysielanú v TV Markíza počas štyroch
mesiacov jej existencie v roku 1996 (648 mil. Sk) porovnateľné s výdavkami na
reklamu odvysielanú na kanáli STV1 počas celého roku (693 mil. Sk). Prepočet
podľa cenníkových cien vzhľadom na obchodnú a cenovú politiku Markízy však
neposkytoval reálne výsledky. V každom prípade bola nová komerčná televízia na
reklamnom trhu veľmi úspešná. Jej vplyv bol viditeľný aj na poklese objemu
reklamy na STV1 v treťom, a najmä štvrtom štvrťroku 1996.
Ešte výraznejšie
sa zvýšil monitorovaný objem reklamy v roku 1997. Ten dosiahol 5.1 mld.
Sk, čo bolo v porovaní s predchádzajúcim rokom viac ako stopercentný
nárast. Monitorovaný objem samotnej Markízy bol na úrovni 2.8 miliardy korún.
A to bolo 55 percent celého objemu. Ako vtedy odhadol týždenník Trend,
reálne výdavky na reklamu v Markíze boli na 45-50 percentách hodnôt
uvádzaných v monitoringu. To potvrdil Trendu aj riaditeľ Markízy Pavol Rusko.
V celoročnej
bilancii bol v oblasti tlače inzertne najúspešnejší denník Pravda (160.4 mil.
Sk), nasledovaný Novým Časom (146.1 mil. Sk spolu s vkladaným magazínom) a
Hospodárskymi novinami (119.8 mil. Sk). Najúspešnejším týždenníkom v roku 1997
bol z hľadiska objemu inzercie Trend (115.2 mil. Sk spolu s vkladaným
mesačníkom Infotrendy).
Podiel Markízy na
televíznom balíku dosahoval viac ako 80 percent, keď sa na oboch
verejnoprávnych kanáloch odvysielala reklama za približne 550 miliónov korún.
Spomedzi rozhlasových staníc dosiahli najväčší objem Fun Rádio (145,5 mil. Sk)
a Rádio Twist (127.2 mil. Sk). Okruh Slovenského rozhlasu – Slovensko 1
odvysielal reklamu za 70 mil. Sk, údaj o celoročnom objeme reklamy na Rock FM
nebol k dispozícii. Táto stanica bola do monitoringu bola zaradená až v
apríli. Z 25 najväčších zadávateľov dvadsať komunikovalo svetové značky. Reálne
odhady hovorili v tom roku o hodnote reklamného trhu na úrovni piatich
miliárd korún vrátane podlinkových aktivít.
Razantný rast
objemov sa nezastavil ani v nasledujúcom roku 1998. Výsledky monitoringu
hovorili o prekročení sedemmiliardovej hranice a tým takmer
50-percentnému nárastu.
Do monitoringu
pribudli niektoré menšie médiá. Najucelenejší pohľad na vývoj poskytovali
tlačené médiá, z ktorých sa podstatná časť titulov monitorovala už
niekoľko rokov. Výdavky na inzerciu v tlači vzrástli medziročne o 29
percent.