z časopisu Rodina sa
mesačne predá 80 až 100.000 výtlačkov, Ženského magazínu takmer 86.000, Záhradkára necelých 76.000, Evy takmer
54.000, Readers Digest Výberu vyše 50.000 a Pekného bývania takmer 25.000.
Týmto nákladom však zodpovedá podstatne viac čitateľov ako v prípade
denníkov, pretože tieto magazíny majú oveľa vyšší priemerný počet čitateľov na
jeden exemplár. Sú to pomerne drahé časopisy, preto sa v ich čítaní
obyčajne vystrieda celá rodina, ba neraz si ich čitatelia (najmä čitateľky)
i vzájomne požičiavajú. Preto Má
napríklad Rodina takmer 580.000 čitateľov (takmer 6 čitateľov na jeden
exemplár), Záhradkár 480.000 (6,3), Ženský magazín 456.000 (5,4) a pod.
O sile tohto segmentu
trhu tlače svedčí aj skutočnosť, že okrem uvedených je medzi mesačníkmi viacero ďalších časopisov, ktoré majú viac
ako 100.000 čitateľov, čiže čítanosť vyššiu ako 2,5%, keďže 1% znamená 40 000
čitateľov. Patria medzi ne Dom a byt (5,8%), Auto motor a šport
(5,3%), Burda (4,9%), Playboy (4,4%), Urob si sám (4,2%), Futbal magazín
(4,2%), Praktická žena (3,6%), Dorotka (3,4%), Harmónia (3,2%), Kamarát (2,6%)
a Új Nó (2,6%). Veľmi blízko
k tejto hranici sú Pekné bývanie (2,4%), Línia (2,4%) a Kankán (2%).
Okrem denníkov,
týždenníkov, dvojtýždenníkov a mesačníkov vychádzalo na Slovensku v roku 2000 ešte 170
dvojmesačníkov, 219 štvrťročníkov a 70 časopisov s inou periodicitou.
Sú to však periodiká buď odborné, vedecké alebo zmerané na úzke záujmové
skupiny čitateľov, takže ich váha na trhu tlače nezodpovedá ich početnosti
a komerčného hľadiska nezohrávajú podstatnejšiu úlohu. Sú však významným
kultúrnym a spoločenským fenoménom a dokladom plurality systému tlače
v politických podmienkach po roku 1989.
Na rozdiel od vyspelých krajín bol na Slovensku pred rokom 1989 len
jeden komplexný vydavateľský dom – tlačový kombinát Pravda. Ďalší vydavatelia
bez vlastného polygrafického zázemia boli od neho tak či onak závislí.
V rovnakom postavení bola aj jediná distribučná spoločnosť – Poštová
novinová služba (PNS). Išlo o jasný zámer komunistickej strany držať tlač pod
svojím ideologickým vplyvom aj technickými prostriedkami.
Poštová novinová služba vznikla v roku 1953 na základe uznesenia
vlády. Predtým si noviny a časopisy distribuovali vydavateľstvá
prostredníctvom svojich administrácií. V časoch socializmu bolo
rozširovanie tlače úloha nielen distribučná, ale najmä politická.
PNS ako distribučná sieť československej tlače využívala poštové úrady, poštové prepravné siete a prostriedky. Zabezpečovala činnosť predplatiteľských stredísk v podnikoch, ako aj kolportáž tlače v mestách a dedinách, vo vlakoch na diaľkových tratiach, v rekreačných strediskách a na iných miestach. Univerzálnu politickú tlač