už nepovažovalo denník za
svoj a usilovalo sa o založenie nového denníka. V posledný novembrový deň roku 2000 Slovenská Republika
vyšla naposledy.
Roľnícky noviny sú popri
ekonomických denníkoch a Športe ďalším celoštátnym špecializovaným
denníkom, určeným poľnohospodárom. V časoch socializmu
a kolektivizácie mali širokú základňu čitateľov. V roku 1989
vychádzali v náklade takmer 80.000
výtlačkov a vo výskumoch vykazovali 250.000 čitateľov.
V deväťdesiatych rokoch prechádzali rôznymi zmenami i vydavateľmi, až
nakoniec zakotvili v portfóliu VMV, a.s. a jej prostredníctvom sa
stali produktom vydavateľského domu Grand Press, a.s.
Roľnícke noviny ako noviny
špecifickej vidieckej cieľovej skupiny sa v minulosti vyznačovali
čitateľskou štruktúrou, pre ktorú bol príznačný vysoký vekový a nízky
vzdelanostný priemer. Dnes majú noviny taký nízky náklad (podľa údajov ABC SR
sa denne predá niečo viac ako 6 000 výtlačkov Roľníckych novín), že
reprezentatívne výskumy nedokážu presne zachytiť ich štruktúru. Šéfredaktorom novín je Bohumil Urbánik.
Ako sme už spomenuli, HZDS
sa nemohlo zmieriť s tým, že stratilo plnú kontrolu nad denníkom Slovenská
republika, preto sa usilovalo založiť si nový denník. Stalo sa tak po tom, čo sa
Danubiaprint 11. mája 1999 dostal do konkurzu a predal svoje akcie vydavateľstiev H-Press
a R-Press. Nový denník sa rodil za
dosť záhadných okolností. Pôvodne mal
vyjsť už v októbri 2000
s tým, že na jeho vydávaní sa mala podieľať akciová spoločnosť Maduco,
ktorej predsedom predstavenstva je smutne preslávený bývalý riaditeľ Slovenskej
televízie Igor Kubiš. Táto spoločnosť bola tri dni vydavateľom denníka
Slovenská Republika. Šéfredaktorom mal byť bývalý Mečiarov veľvyslanec vo Švajčiarsku Dušan Kerný. Nakoniec sa vydavateľom novín, ktoré
prvýkrát vyšli ako nulté číslo 2. 11. a ako periodikum 15. 11. 2000,
stala spoločnosť Republika
a šéfredaktorkou Soňa Bezdeková, bývalá šéfredaktorka denníka
Trhák.
Noviny, ktoré vychádzajú
s podtitulom Ľudové noviny pre Slovensko (HZDS – Ľudová strana), sú
jediným jednoznačne straníckym denníkom na Slovensku. Takéto jednoznačné vymedzenie limituje ich cieľovú skupinu na
priaznivcov HZDS, čo nie je skupina malá, ale predsa len limitovaná. Zároveň
takéto vymedzenie určuje aj štruktúru ich čitateľov, medzi ktorými prevažujú
najmä starší a menej vzdelaní čitatelia (taká je štruktúra priaznivcov
HZDS). Noviny sa uviedli na Slovenský
trh s dvojpercentnou čítanosťou a čítanosť Slovenskej Republiky,
ktorej čitateľov chceli prevziať, zatiaľ nedosiahli. Navyše sa o bývalých čitateľov zaniknutej Slovenskej
Republiky uchádza aj Národná obroda, ktorej hlavný akcionár, americký
podnikateľ Leopold Danihels
prostredníctvom vydavateľstva NO Publishing House kúpil pred zánikom
ochrannú známku a vydavateľské oprávnenie denníky Slovenská Republika
v snahe získať si ich čitateľov.