v minulosti. Denník Pravda mal tradične čitateľov
s vysokým vekovým priemerom, ale aj s pomerne vysokou úrovňou
vzdelania.
Vydavateľom denníka je
Perex (vo vlastníctve Harvardských fondov) donedávna na čele s generálnym
riaditeľom Pavlom Minárikom, ktorý bol donedávna aj šéfredaktorom nielen
denníka Pravda, ale aj týždenníka Moment. Obe periodiká išli výrazne dole
s nákladom, čo spôsobilo nahradenie Minárika na poste šéfredaktora Pravdy
bývalým šéfredaktorom úspešného českého denníka Mladá fronta Dnes Petrom
Šabatom. Minárik zostal šéfredaktorom
týždenníka Moment a členom predstavenstva Perexu, ktorý Pravdu
a Moment vydáva. Predsedníčkou predstavenstva Perexu je Adriana Matysová
a do funcie generálnej riaditeľky vydavateľstva po posledných zmenách
nastúpila Tatiana Repková, bývalá šéfredaktorka a riaditeľka
vydavateľstiev týždenníka Trend a denníka Národná obroda. Personálne zmeny
súvisia so snahou vydavateľstva posilniť jeho pozíciu na slovenskom tlačovom
trhu.
Šport
Popri dvoch ekonomických
denníkoch je dnes Šport jediným
špecializovaným denníkom na trhu slovenskej celoštátnej dennej tlače. Treba dodať, že aj relatívne úspešným,
nakoľko sa v posledných prieskumoch čítanosti radí na druhé miesto so 7
percentnou dennou čítanosťou, čo znamená 280 000 čitateľov denne. Aj keď sa
denník nezapojil do systému overovania nákladov tlače, podľa čítanosti možno
jeho náklad odhadovať na 60-70 000 exemplárov.
Denník Šport po
ťažkostiach začiatkom deväťdesiatych rokov, ktoré mu spôsobil úbytok čitateľov,
ochotných kupovať si Šport ako doplnkové čítanie k iným, univerzálnym
denníkom, sa postupne presadil koncepciou „denník naruby“, čiže zaradením
domáceho a zahraničného spravodajstva tam, kde iné denníky ponúkajú šport.
Noviny teda vyšli v ústrety čitateľom, ktorí sa zaujímajú najmä
o šport a politika s ekonomikou ich zaujíma iba okrajovo, preto
si kvôli tomu nemusia kupovať ďalší denník a vystačia aj so Športom.
Nakoniec podobnú taktiku uplatnili aj univerzálne denníky neustálym
rozširovaním špecializovaných rubrík a snahou ponúknuť svojim exkluzívnym
čitateľom všetko.
Denník Šport sa svojou
obsahovou orientáciou výrazne líši od ostatných denníkov. Vyše 80% jeho
čitateľov tvoria muži a takmer 60% čitatelia do 40 rokov, skôr s nižším ako vyšším
vzdelaním. Vyše 65% jeho čitateľov je bez maturity.
Napriek pomerne početnej,
ale zrejme málo atraktívnej cieľovej skupiny je problémom Športu výrazne nižší
objem inzercie v porovnaní s denníkmi, ktoré majú porovnateľný náklad.
Denník vydáva vydavateľstvo Šport Press, ktorého vlastníkom je stávková
kancelária Niké. Šéfredaktor: Zdeno Simonides.
Denník SME mal ťažké
nielen začiatky, ale aj celé roky Mečiarovej vlády. Musel čeliť nielen
politickým, právnym, ale aj ekonomickým útokom. Keď mu v roku 1996
odoprela tlačiareň Danubiaprint bežné služby, musel si ako prvý denník na
Slovensku zriadiť vlastnú tlačiareň.