vychádzal Lúč – Východoslovenské noviny, ale aj Hlas ľudu a Smer
dnes. Dá sa teda povedať, že žiaden experiment s regionálnymi denníkmi
doteraz nevyšiel.
Nový Čas
Denník Nový čas je ojedinelý fenomén na Slovenskom tlačovom trhu.
Nielenže je jediným úspešným denníkom, založeným alebo transformovaným po roku
1990, ale zároveň je titulom, ktorý si celé desaťročie udržuje vedúcu pozíciu
v sektore dennej tlače. Nový čas je najčítanejší a najrozšírenejší denník
na Slovensku – podľa prieskumov čítanosti ho číta denne asi milión čitateľov.
Prvé číslo denníka Nový Čas vyšlo 1. augusta 1991 na 16 stranách v
náklade asi 22 000 výtlačkov. Od
začiatku vydávania si denník získal popularitu a obľubu medzi čitateľmi, o čom svedčí rýchly nárast jeho
nákladu. Za necelé dva roky existencie dosiahol jeho náklad viac ako
(deklarovaných alebo tlačených) 250.000 výtlačkov denne. A aj napriek miernemu
poklesu nákladu v poslednom období, ktorý neobišiel žiaden slovenský denník,
sa naďalej teší veľkej obľube svojich
čitateľov a záujmu inzerentov. Nakoniec aj podľa
reálnych údajov, nahlasovaných a overovaných v rámci systému
overovania nákladov tlače ABC SR,
denník Nový Čas v priemere predáva 170 až 180 tisíc výtlačkov
denne.
Vzhľadom na relatívne
vysoký náklad je štruktúra jeho čitateľov najviac podobná celkovej štruktúre
obyvateľstva. Denník dokáže prilákať i menej vzdelaných čitateľov, ktorých
neodrádza dlhými úvahami a analýzami, ale ponúka im stručné spravodajstvo
a viac zábavy, ku ktorej patrí aj množstvo fotografií, sex
a kriminalita.
Pôvodní vlastníci Nového
Času, rakúske fyzické osoby (Lupschitz a Köbbel) predali nadpolovičnú väčšinu
podielu veľkému nemeckému vydavateľstvu Grunner + Jahr, ktorý je súčasťou
jedného z najväčších svetových mediálnych koncernov Bertelsmann.
Šéfredaktor Ladislav Začka
bol vo februári 2000 odvolaný z funkcie a nahradila ho bývalá zástupkyňa
šéfredaktora Agáta Jurášková.
Bývalý denník komunistickej strany, ktorý v roku 1989 vychádzal
v náklade vyše 415 tisíc výtlačkov sa v posledných dvoch rokoch
dostáva do problémov. Jeho náklad pravidelne klesá už celé desaťročie. Už
v roku 1990 poklesol na 255.000 a v roku 1993 na 235 000. Avšak
koncom deväťdesiatych rokov už denník deklaroval len 135 000 v roku 1998,
110.000 v roku 1999 a 100.000 výtlačkov v roku 2000. Skutočnosť,
ako to potvrdzujú údaje zo systému ABC SR, je však ešte horšia. Denník ešte v lete 2000 predával takmer
80.000 výtlačkov, ale do januára 2001 predaný náklad poklesol na 65.000. To
zrejme bol aj hlavný dôvod na výmenu šéfredaktora.
Dlhé roky druhý najčítanejší denník sa v posledných výskumoch zaradil až za denník Šport. S najväčšou pravdepodobnosťou denník stratil najmä svojich starých čitateľov, nakoľko terajšia veková štruktúra jeho čitateľov je o niečo mladšia ako