Vladimír Mihal,
Igor Cibula, Leopold Podstupka a v ekonomických a štruktúrnych záležitostiach
Daniela Vančová, neskoršia riaditeľka vydavateľstva NOFRA.
Národná obroda
začala vychádzať 15. mája 1990. Prvý rok skončila so stratou okolo 5 miliónov
korún, ktoré nakoniec uhradil štátny tlačiarenský podnik APOLLOPRESS zo zisku
iných periodík. V dôsledku opakovaného nárastu cien papiera, polygrafických
výkonov a iných nákladov takáto strata hrozila aj v roku 1991. Úrad vlády
však nebol ochotný túto stratu zobrať
na seba. Jediné východisko bolo, aby Národnú obrodu vydávala súkromná akciová
spoločnosť. Prvého júla 1991 vznikla akciová spoločnosť Národná obroda, keď 47
pracovníkov redakcie zložilo po 5 tisíc Kčs. Od začiatku bolo zrejmé, že je to
podkapitalizovaná akciová spoločnosť. Východiskom sa ukázalo nadviazanie
kontaktu so solventným, bonitným partnerom, ktorým sa po mnohých rokovaniach
stala francúzska spoločnosť SOCPRESS z Paríža. Vznikla akciová spoločnosť
NOFRA. Francúzsky partner vložil do spoločnosti finančný a materiálový vklad v
podobe výpočtovej techniky. Jednou z podmienok Národnej obrody a.s. pri výbere
partnera bolo uznanie ocenenia značky, čo sa v prípade SOCPRESS
stalo.
Ekonomická
situácia si vynútila aj racionalizáciu v personálnom obsadení. Veď vo svojich
začiatkoch mala Národná obroda až 100 redaktorov. Tento počet sa neskôr
zredukoval na približne 60 ľudí a v súčasnosti je to ešte menej.
Priemerný denný
náklad v prvom roku vychádzania bol 80 tisíc výtlačkov, v 1991 klesol na 76
tisíc, v 1992 na 67 tisíc a v roku 1993 klesol až na 54 tisíc výtlačkov denne.
Tento trend poklesu nákladov pokračoval aj v nasledujúcich rokoch, čo
znamenalo neustály zápas o existenciu novín. Zatiaľ čo ešte v rokoch
1995-1997 mal denník dennú čítanosť okolo 4,4 - 4,6% populácie, v rokoch
1998 -1999 poklesla jeho denná čítanosť na 2%, pri deklarovanom náklade asi 20
000 výtlačkov. [1]
Politicky bolo
motivované aj založenie denníka Nový Slovák, ktorý vznikol 1. januára 1992
transformáciou týždenníka s rovnakým názvom. Myšlienka založiť denník
vznikla v skupine ľudí, ktorí úzko spolupracovali s Ernestom Deákom, majiteľom
súkromnej firmy Avízo Concept Team. Ernest Deák vydával okrem Nového Slováka aj
úspešný inzertný časopis Avízo. Práve z tohto zdroja bol financovaný týždenník
NS a neskôr denník NS. Za krátky čas sa denník NS dostal na úroveň 30 tisíc
výtlačkov. Mal však problémy s distribúciou, a to najmä na zmiešanom území južného
Slovenska.
Nový Slovák ideovo
nadväzoval na denník Slovák z rokov
1938-45, čo bol aj dôvod, prečo ho niektorí ľudia označovali za denník
extrémistický až fašistický. Denník však deklaroval iba záujem o podchytenie ľudí pre myšlienku
samostatnosti Slovenska. Celkom úspešne sa mu darilo získavať názory niektorých
významných osobností politického, kultúrneho a spoločenského života, ktoré sa
zasadzovali o štátnu samostatnosť Slovenska. Redakčný kolektív tvorilo iba 12
až 15 pracovníkov.