Vzhľadom na limitované
možnosti príjmov z predaja by hlavným zdrojom príjmov tlače mala byť inzercia a
reklama. Tu však tlač naráža na nedostatočné kapacity reklamného trhu. Navyše
ťažko zápasí s konkurenciou elektronických médií, najmä súkromnej televízie,
takže jej podiel na celkových príjmoch z reklamy neustále klesá. Ak ešte pred
pár rokmi sa slovenská tlač podieľala na reklamnom koláči takmer rovnakou
mierou ako televízia, v posledných
rokoch jej podiel klesol na 36, podľa niektorých údajov až na 26
percent. (Podrobnejšie pozri
v časti o členení reklamných príjmov.)
Ad 4)
S niečo vyše 4 miliónmi
dospelých obyvateľov predstavuje Slovensko malý trh. V tejto súvislosti si treba uvedomiť, že malý a ekonomicky
slabý mediálny trh je
(a) málo
zaujímavý pre silných zahraničných investorov,
(b) z podnikateľského hľadiska je značne
rizikový,
(c) je
ľahko zraniteľný,
(d) má
limitované investičné zdroje a teda aj obmedzené možnosti technologického
rozvoja a
(e) je
viac závislý od ochranných a podporných opatrení štátu.
Vplyvom rôznych faktorov
(cena periodík, kúpyschopnosť obyvateľstva, konkurencia elektronických médií,
celkove širšia mediálna ponuka) čítanosť tlače a najmä dennej tlače neustále
klesá. Zároveň narastá percento obyvateľov, ktorí dennú tlač vôbec nečítajú,
resp. čítajú ju len nepravidelne. Okrem toho v priebehu posledných rokov
výrazne pokleslo percento čitateľov, ktorí pravidelne čítajú viac denníkov.
Tento výrazný pokles
pravidelného čítania sa celkom pochopiteľne premietol aj do predaja dennej tlače.
To spôsobilo, že podiel príjmov z
predaja klesá a tlač je oveľa viac ako v minulosti závislá od príjmov z reklamy
a inzercie. Keďže však aj tieto príjmy
do značnej miery závisia od výšky nákladov, ekonomická báza tlače je čoraz viac
zraniteľná a čoraz viac titulov zápasí s problémom rentability a existencie.
Ad 5)
K ťaživej ekonomickej
situácii tlače prispieva aj tvrdá konkurencia elektronických médií, ktorá sa
premieta do nižšieho podielu tlače na príjmoch z reklamy a do nižších príjmov z
predaja tlače.
Za roky 1989 - 2000 sa
výrazne zvýšil počet vydávaných titulov periodickej tlače. Zatiaľ čo v roku 1989 vychádzalo na Slovensku celkom
326 titulov, už
v nasledujúcom roku ich bolo 492, v ďalšom roku ich počet presiahol hranicu 500 a v
roku 1998 ich už bolo vyše tisíc. Koncom minulého storočia a tisícročia sa
počet titulov periodickej tlače na Slovensku vyšplhal na číslo 1.155. (Pozri tabuľku č. 2).
Kvôli presnosti treba uviesť, že tieto údaje nie sú stopercentne presné, pretože pri ich zisťovaní pracovníkmi Novinárskeho študijného ústavu (neskôr Národného centra