Vydávanie periodickej
tlače na Slovensku ovplyvňujú početné
faktory:
1. Legislatívne
a politické podmienky
2. Ekonomické
podmienky vo všeobecnosti (rozvoj domácej ekonomiky a s ním súvisiaci rozvoj
reklamného trhu ako ekonomickej bázy médií, kúpyschopnosť obyvateľstva)
3. Ekonomické
podmienky vydávania tlače (náklady na výrobu a distribúciu)
4. Kapacitné
možnosti trhu tlače
5. Konkurencia
elektronických médií
Ad 1)
Vydávanie tlače na rozdiel
od elektronických médií nepodlieha povoľovaciemu konaniu. To však neznamená, že
je mimo dosahu reštriktívnych regulačných zásahov štátu. Väčšinou v závislosti
od politickej situácie, štát môže legislatívnymi pákami účinne siahnuť až na samotnú existenčnú
podstatu tlače. Na jednej strane sú to sankcie za porušovanie práva na slobodu
prejavu (výška trestov za neoprávnené zasahovanie do práv iných) alebo dokonca
za porušenie administratívnych povinností. Na druhej strane sú to opatrenia v
oblasti daňovej politiky, ktoré môžu výrazne zasiahnuť do nákladov vydavateľov
na výrobu a
distribúciu tlače (napr. výška dane z pridanej hodnoty, daň z príjmu, výška
poštovných a telekomunikačných poplatkov a pod.).
Ad 2)
Z dlhodobých zahraničných
pozorovaní je evidentné, že potencia reklamného trhu je v značnej miere závislá
od celkovej ekonomickej potencie tej ktorej krajiny. Výrazný prepad slovenskej
ekonomiky po roku 1990 sa prejavil aj na pomalom rozvoji slovenského trhu reklamy. V roku 1998 predstavoval objem reklamy v
médiách vyjadrený finančným ekvivalentom
6.77 mld. Sk, pričom reálne výdavky z tohto objemu tvorili 3,8 mld.
Sk. Slovenský reklamný trh je malý, ale
ani v prepočte na hlavu obyvateľa nedosahujú reklamné výdavky parametre
porovnateľných trhov. Napríklad zatiaľ čo na Slovensku v roku 1995 predstavovali výdavky na reklamu
13 dolárov na hlavu obyvateľa, v Čechách to bolo 32 a v Maďarsku 36 dolárov.
Ad 3)
Ekonomické podmienky vydávania tlače sú stále ťaživejšie. Zhoršujú sa pod
tlakom rastúcich cien novinového papiera (oproti roku 1989 sa zvýšili takmer
päťnásobne a dnes kilogram papiera
stojí vyše 20 Sk), tlačiarenských nákladov, nekvalitnej a stále drahšej
distribúcie, ale aj nedostatku inzercie a reklamy. Ani stále sa zvyšujúce
predajné ceny periodík nedokážu kryť rastúce náklady na výrobu a distribúciu.
Pritom tieto ceny už narážajú na nízku kúpyschopnosť obyvateľstva.