< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

prostriedkoch verejných informácií“, ktorého názov je kompromisom predchádzajúcich dvoch.  Návrhom došlo k ďalším zmenám v pojmovom aparáte, doplnené boli ustanovenia o povinnosti prevádzkovateľov informačných prostriedkov pri vyhľadávaní a uverejňovaní informácií, upresnené pravidlá registrácie a transparentnosti vlastníckych vzťahov, ale aj ďalšie ustanovenia.

 

Návrh zákona bol v októbri 1995 prerokovaný na pracovnom stretnutí podpredsedníčky vlády Kataríny Tóthovej so zástupcami novinárov a vydavateľov a ich profesijných organizácií, ako aj na zasadnutí Rady vlády SR pre masmédiá, v januári 1996 na pôde Ministerstva kultúry SR s predstaviteľmi Slovenského syndikátu novinárov, Združenia slovenských novinárov a Združenia vydavateľov periodickej tlače. Na základe výsledkov týchto porád a rokovaní Ministerstvo kultúry SR spracovalo nové znenie návrhu zákona o prostriedkoch verejných informácií.

 

Táto verzia s dátumom február 1996 mala však iba mesačné trvanie. V marci sa objavila ďalšia, v ktorej sa uvádza, že vznikla na základe (ďalšieho) medzirezortného  pripomienkového konania a pracovnej porady s predstaviteľmi ústredných orgánov štátnej správy a novinárskych inštitúcií vo februári 1996.  Zástupcovia novinárskych inštitúcií existenciu takejto porady vyvrátili. Zrejme išlo iba o zástupcov Združenia slovenských novinárov.

 

Táto verzia  návrhu zákona s názvom „zákon o prostriedkoch verejných informácií“ bola aj publikovaná, takže sa stala predmetom verejného pripomienkovania.

 

Návrh zákona sa odvolával na ústavne zaručenú slobodu prejavu a práva na informácie, ako aj na etickú zodpovednosť médií voči občanom a spoločnosti. Upravoval práva a povinnosti prevádzkovateľov médií a ich vzťahy k štátnym orgánom, orgánom územnej samosprávy, verejnoprávnym inštitúciám, právnický a fyzickým osobám.

 

Návrh kládol zvýšený dôraz na transparetnosť vlastníckych vzťahov a vylúčenie súbežného vlastníctva rôznych médií s celoslovenskou pôsobnosťou. V tejto súvislosti návrh predpokladal nielen podstatné rozšírenie údajov v tiráži periodík, ale aj každoročné zverejňovanie vlastníckych pomerov (spoločníci a akcionári s vyšším ako 20-percentným podielom obchodného majetku) vo vlastnom periodiku, ako aj vlastnícku alebo majetkovú účasť v iných médiách.

 

V snahe vylúčiť nežiadúci súbeh vlastníctva, návrh vylučoval možnosť, aby vlastník alebo prevádzkovateľ jedného média (denná tlač, televízne vysielanie s dosahom na celé územie SR alebo spravodajská agentúra s celoslovenskou pôsobnosťou) mal vyššiu ako 20-percentnú majetkovú účasť v inom médiu, prípadne aby mal možnosť jeho kontroly.

 

Návrh zákona sa stretol so značným odporom profesijných novinárskych a vydavateľských organizácií, ktoré protestovali najmä proti jeho ustanoveniam , ktoré sa do zákona snažili zaviesť etické princípy. Argumentovali tým, že tieto princípy patria do „mäkkej legislatívy“, čiže do novinárskych etických kódexov. V snahe vyhnúť sa prijatiu zákona v tejto podobe, novinárske organizácie (Syndikát slovenských novinárov a Združenie slovenských novinárov) spolu so Združením vydavateľov periodickej tlače urýchlili prípravy na konštituovanie  „Tlačovej rady“,

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >