priemere o ďalších
40%. Celkové výrobné náklady sa pri denníkoch zvýšili o 74,6%[1].
K rapídnemu
zvyšovaniu cien služieb štátnej tlačovej agentúry, nájomného, elektrickej energie
a množstva ďalších režijných nákladov pridala federálna vláda tlači od 1.
januára 1991 tvrdý úder vo forme nevídanej 22% dane z obratu, ktorá slovenskú
tlač zaťažila približne sumou 250 miliónov korún! Po polročných rokovaniach,
výzvach a protestoch obidvoch syndikátov novinárov a združení vydavateľov
znížilo Federálne ministerstvo financií od 15. mája 1991 daň z obratu na 11
percent. Naďalej však platila 20-percentná daň z objemu miezd a 55-percentná
daň zo zisku.
Takáto situácia
mala samozrejme vplyv na zvyšovanie cien periodík. Pre občanov bol tento fakt o
to viac nepríjemný, že k nemu došlo práve v čase celkového rastu životných
nákladov.
V roku 1992 sa
daňové podmienky nezmenili. Dochádzalo však k nárastu nákladov na výrobu a
služby. V roku 1993 postihlo tlač podstatné zvýšenie poštových taríf, ktoré sa
prejavilo v raste nákladov na distribúciu a následne v ďalšom zvýšení cien
periodík. Pri denníkoch to bolo v priemere o 1 Sk na výtlačok. [2]
Od začiatku roka
1993 sa pristúpilo k zavedeniu dane z pridanej hodnoty 5% za výrobu a
distribúciu, 23% za inzerciu. Zvýšili sa odvody z miezd z 20% na 50%,
vydavateľov zaťažili aj poplatky za zákonné a sociálne poistenie. Zároveň sa
znížil odvod zo zisku z 55% na 45%. Devalvácia koruny v roku 1993 mala za
následok ďalšie zvýšenie výrobných nákladov od 5 do 10%. V polovici roka sa
zvýšila aj daň z pridanej hodnoty z 5 na 7% a z 23 na 25%. [3]
V súvislosti s
ekonomickým postavením tlače v počiatkoch vytvárania nového systému médií
treba brať tiež do úvahy nerozvinutý trh reklamy, ktorý v roku 1990
nezabezpečoval novinám v priemere
viac ako 10% z príjmov.
To však nič nemení
na skutočnosti, že v nových ekonomických podmienkach sa reklama stala jedným z
hlavných zdrojov príjmov masových médií. Ako v tých časoch uvádzala GfK
Slovakia, v roku 1993 bolo na reklamu v médiách vynaložených 1 146 865 000 Sk.
Z tejto sumy pripadlo na televíziu 550 434 tis. Sk (48 %), na denníky 354 942
tis. Sk (30,95 %), na rozhlas 113 771 tis. Sk (9,92 %), na týždenníky 111 757
tis. Sk (9,74 %) a na ostatné periodiká 15 861 tis. Sk (1,38 %).