blokom a TV Markíza každý deň pred hlavným večerným spravodajským
programom v období od 13. mája až do prerokovávania návrhu novely v pléne NR SR
20. mája.
Novela bola napokon (v oblasti úpravy predvolebnej kampane) prijatá v
pôvodnom znení návrhu. Striktnosť a zároveň nejasnosť niektorých jej ustanovení
veľmi výrazne ovplyvnili správanie súkromných elektronických médií i celú
atmosféru v spoločnosti v predvolebnom období.
Zákon č. 187/1998 z 20. mája 1998, ktorým bol novelizovaný zákon č.
80/1990 o voľbách do Slovenskej národnej rady v znení neskorších predpisov,
upravil oblasť volebnej kampane v § 23:
§ 23
Volebná kampaň
(1) Časom volebnej kampane sa na účely tohto zákona rozumie
obdobie začínajúce 30 dní a končiace 48 hodín pred začatím volieb. V čase
volebnej kampane má každá kandidujúca strana zabezpečený rovnaký prístup k
hromadným informačným prostriedkom a iným službám územnej samosprávy. Volebnú
kampaň prostredníctvom rozhlasového alebo televízneho vysielania môžu
kandidujúce politické strany viesť len v Slovenskom rozhlase a v Slovenskej
televízii. Volebná kampaň v rozhlasovom vysielaní a televíznom vysielaní
držiteľov licencií je zakázaná. Na volebnú kampaň nemožno využívať, s výnimkou
oznamovania volebných zhromaždení miestny rozhlas.
(...)
(3) V čase volebnej kampane je zakázané vysielať volebné prejavy a
volebné programy a uverejňovať akékoľvek vonkajšie prejavy, ktorými sa
propagujú kandidujúce politické strany, okrem vysielacieho času vyhradeného
kandidujúcim politickým stranám podľa odseku 2. Taktiež je zakázané vysielať
volebnú kampaň v čase, ktorý je v rozhlasovom a televíznom vysielaní vyhradený
reklame, alebo využívať rozhlasovú a televíznu reklamu na volebnú kampaň.
(...)
(5) 48 hodín pred začatím volieb a v deň volieb je zakázaná
volebná kampaň v prospech, alebo v neprospech politickej strany, alebo
kandidáta slovom, písmom, zvukom a obrazom v hromadných informačných
prostriedkoch, v budovách, kde sídlia okrskové volebné komisie a v ich bezprostrednom
okolí. Zverejňovať výsledky predvolebných prieskumov verejnej mienky je
dovolené najviac do štrnásteho dňa predo dňom volieb.
(...)
(9) Porušenie pravidiel o vedení volebnej kampane podľa tohto
zákona sa postihuje podľa osobitných zákonov. 9b)
Poznámka pod čiarou znie:
9b) § 5
písm. a) zákona č. 468/91 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho
vysielania v znení neskorších predpisov.
Novela zákona postavila do nezávideniahodnej situácie Radu SR pre rozhlasové a televízne vysielanie, ktorú poznámkou pod čiarou poverila kontrolou dodržiavania citovaných ustanovení, ktorých výklad je vzhľadom na používanie pojmov, ktoré slovenská legislatíva nepozná a formulácii, ktoré si vzájomne protirečia, veľmi nejednoznačný (sankcie Rady na základe zákona 468/91 vrcholia odňatím licencie). Rada SR PRTV napokon situáciu vyriešila prijatím odporúčaní (16. júna 1998), ktoré poskytla všetkým držiteľom licencií a zároveň reprezentantom politických strán.