< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

blokom a TV Markíza každý deň pred hlavným večerným spravodajským programom v období od 13. mája až do prerokovávania návrhu novely v pléne NR SR 20. mája.

 

Novela bola napokon (v oblasti úpravy predvolebnej kampane) prijatá v pôvodnom znení návrhu. Striktnosť a zároveň nejasnosť niektorých jej ustanovení veľmi výrazne ovplyvnili správanie súkromných elektronických médií i celú atmosféru v spoločnosti v predvolebnom období.

 

Zákon č. 187/1998 z 20. mája 1998, ktorým bol novelizovaný zákon č. 80/1990 o voľbách do Slovenskej národnej rady v znení neskorších predpisov, upravil oblasť volebnej kampane v § 23:

§ 23

Volebná kampaň

(1)       Časom volebnej kampane sa na účely tohto zákona rozumie obdobie začínajúce 30 dní a končiace 48 hodín pred začatím volieb. V čase volebnej kampane má každá kandidujúca strana zabezpečený rovnaký prístup k hromadným informačným prostriedkom a iným službám územnej samosprávy. Volebnú kampaň prostredníctvom rozhlasového alebo televízneho vysielania môžu kandidujúce politické strany viesť len v Slovenskom rozhlase a v Slovenskej televízii. Volebná kampaň v rozhlasovom vysielaní a televíznom vysielaní držiteľov licencií je zakázaná. Na volebnú kampaň nemožno využívať, s výnimkou oznamovania volebných zhromaždení miestny rozhlas.

(...)

(3)       V čase volebnej kampane je zakázané vysielať volebné prejavy a volebné programy a uverejňovať akékoľvek vonkajšie prejavy, ktorými sa propagujú kandidujúce politické strany, okrem vysielacieho času vyhradeného kandidujúcim politickým stranám podľa odseku 2. Taktiež je zakázané vysielať volebnú kampaň v čase, ktorý je v rozhlasovom a televíznom vysielaní vyhradený reklame, alebo využívať rozhlasovú a televíznu reklamu na volebnú kampaň.

(...)

(5)       48 hodín pred začatím volieb a v deň volieb je zakázaná volebná kampaň v prospech, alebo v neprospech politickej strany, alebo kandidáta slovom, písmom, zvukom a obrazom v hromadných informačných prostriedkoch, v budovách, kde sídlia okrskové volebné komisie a v ich bezprostrednom okolí. Zverejňovať výsledky predvolebných prieskumov verejnej mienky je dovolené najviac do štrnásteho dňa predo dňom volieb.

(...)

(9)       Porušenie pravidiel o vedení volebnej kampane podľa tohto zákona sa postihuje podľa osobitných zákonov. 9b)

            Poznámka pod čiarou znie:

9b) § 5 písm. a) zákona č. 468/91 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení neskorších predpisov.

 

Novela zákona postavila do nezávideniahodnej situácie Radu SR pre rozhlasové a televízne vysielanie, ktorú poznámkou pod čiarou poverila kontrolou dodržiavania citovaných ustanovení, ktorých výklad je vzhľadom na používanie pojmov, ktoré slovenská legislatíva nepozná a formulácii, ktoré si vzájomne protirečia, veľmi nejednoznačný (sankcie Rady na základe zákona 468/91 vrcholia odňatím licencie). Rada SR PRTV napokon situáciu vyriešila prijatím odporúčaní (16. júna 1998), ktoré poskytla všetkým držiteľom licencií a zároveň reprezentantom politických strán.

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >