< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

dosahom na celé územia Slovenskej republiky" musí po výbere Radou SR PRTV schváliť plénum NR SR. Rada parlamentu predložila kandidáta na držiteľa tejto licencie dvakrát (spoločnosť CTV s.r.o. v roku 1993, Espe štúdio v roku 1994), parlament však nikdy návrh Rady neschválil. Napokon Výbor NR SR pre vzdelanie, vedu a kultúru v roku 1995 - i pod vplyvom prerokovávania nového Plánu využitia kmitočtového spektra, v ktorom boli určené prvé dva televízne okruhy explicitne pre verejnoprávne vysielanie - revidoval svoje uznesenie, ktorým poveril Radu SR PRTV výberom kandidáta na prevádzkovanie časti programu na druhom televíznom okruhu a výberové konania zastavil.

 

Na výber súkromného vysielateľa pre tretí televízny okruh boli tiež po celý čas silné politické tlaky. Po dvoch výberových konaniach získala licenciu spoločnosť Markíza Slovakia s.r.o. TV Markíza začala vysielať 31. augusta 1996 a neuspokojené politické kruhy začali hľadať cestu, ako realizovať televíziu, na ktorú by mohli mať dosah, keďže okolo udelenia licencie Markíze sa síce hovorilo o  jej "blízkosti" k HZDS, po spustení vysielania sa však táto televízia začala chovať ako typická komerčná inštitúcia, na ktorú nie je možný priamy politický vplyv (v tomto období sa politicky orientovaný kapitál začal objavovať i na trhu rozhlasových a tlačových médií). Novela zákona č. 166/93 Zb. zákonom č. 321/96 Zb. z októbra 1996 bola typickou  účelovou právnou normou. "Zhmotnila" politické predstavy o uvoľnení ešte jednej televíznej siete pre držiteľa licencie a "presunula" od 1. 1. 1997 vysielanie programu STV2 na satelit. Zároveň určila, že na druhom televíznom okruhu bude od rovnakého termínu vysielať nový držiteľ licencie. V obidvoch prípadoch bol termín  (legislatíve veľmi nečisto) explicitne uvedený v zákone nereálny, pretože prechod na satelit v STV pripravený, ani finančne zabezpečený, nebol a každý držiteľ televíznej licencie má zo zákona lehotu 360 dní na spustenie vysielania - t.j. žiaden iný zákon mu nemôže určiť, v ktorý deň začne vysielať. Prezident SR Michal Kováč zákon do parlamentu vrátil. NR SR ho však opätovne potvrdila. Hrozba nevysielania žiadneho programu od 1. 1. 1997 na druhom televíznom okruhu si vynútila ďalšiu novelu: zákon č. 380/96 Zb. - "novela novely" - nadobudla platnosť v decembri 1996 a určila, že STV bude na tomto okruhu vysielať až do začatia vysielania prevádzkovateľa na základe licencie. Ešte predtým, ako mala možnosť NR SR posúdiť kandidáta na držiteľa licencie pre druhý televízny okruh vybratého Radou SR PRTV (spoločnosť PRO TV), predložila skupina opozičných poslancov novelu zákona č. 166/93 Zb., ktorá bola v júni 1997 schválená ako zákon č. 285/97 Zb. a explicitne určila, že STV bude využívať na plnenie svojich úloh verejnoprávneho média obidva svoje dovtedajšie vysielacie okruhy.

 

Napriek prijatému zákonu pokračovali pokusy o získanie druhého televízneho okruhu až do parlamentných volieb na jeseň roku 1998. "Prenajatie" tretieho programu Slovenského rozhlasu ROCK FM spoločnosti AXIS MEDIA a "prenajatie" programu STV1 "Dobré ráno" spoločnosti Štúdio BETA (podpísané ústredným riaditeľom STV Igorom Kubišom dňa 25. 7. 1997 s platnosťou 2. 1. 1998 až 31. 12. 2009) boli právne veľmi sporné "skúšobné kamene" pre projekt prenajatia celého programu STV2. Ako reakciu na tento stav začali opozičný poslanci pripravovať ďalší "vynútený" zákon, ktorý by novelizoval zákony o SRo a STV a explicitne určil, že verejnoprávne inštitúcie môžu vysielať z externého prostredia "dodané" relácie, ale nemôžu za dodaný program považovať celú vysielaciu skladbu, resp. skladbu niekoľkých relácií. Vedenie STV napokon projekt externého dodávania programu pre STV2 nerealizovalo.

 

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >