paralyzovala činnosť i prestíž tohto
dôležitého pracoviska. V konečnom
dôsledku sa tým oslabili trhové pozície
celej STV.
Padla ďalšia potenciálna výhoda verejnoprávneho
vysielateľa - chyba, ktorú sa už nikdy nepodarilo celkom napraviť. Trh - predovšetkým reklamné agentúry - si zvykol
pracovať s údajmi agentúry VISIO.
Paradoxne pritom akceptoval aj fakt, že zo
slovenských vysielateľov bol zadávateľom, vlastníkom dát a zároveň aj
ich metodickým kontrolórom jediný subjekt - TV Markíza...
Aj keď sa neskoršie podarilo v STV mnohé zo
zameškaného dohnať, situácia sa už zásadným spôsobom nezvrátila. Takto STV v
rokoch 1996 - 7 neprehrala iba zápas o diváka, ale zbytočne rezignovala aj na
potrebu exaktných, otvorených a vzájomne
kontrolovateľných údajov o správaní sa tohto diváka. Tým veľmi
pravdepodobne stratila aj ďalší kúsok zo svojho diváckeho podielu na trhu. A
každé percento sledovanosti znamená dnes na reklamnom trhu desiatky miliónov
korún...
Túto nenormálnu situáciu, na ktorej určite nemá
podiel iba sama STV, vyrieši už len
ďalšia etapa v zbere údajov o divákoch - a tou
je nevyhnutné zavedenie elektronického merania.
1.1.2.3.5
Pokus o zvrat – zmeny po voľbách 1998
V roku 1998 bola zvolená nová Rada STV a na post ústredného
riaditeľa STV bol zvolený Milan Materák. Úlohou nového vedenia mala byť
stabilizácia celej inštitúcie. Vedenie STV prioritne riešilo situáciu v
spravodajstve. Výmena mnohých redaktorov a snaha po objektívnosti sa prejavili
na raste sledovanosti hlavnej spravodajskej relácie aj na zvyšovaní
dôveryhodnosti celej inštitúcie.
Otázka financovania STV sa otvorila najmä vďaka príprave privatizácie
Slovenských telekomunikácií, voči ktorým mala STV nevysporiadané záväzky.
Koncom roku 1999 oznámili Slovenské telekomunikácie, že rozpočet na rok 2000
bude deficitný a to najmä vďaka ťažko vymáhateľným pohľadávkam. Najväčším
dlžníkom bola STV, ktorej dlh bol v tom čase 600 miliónov Sk. STV voči
platbám namietala, pretože podľa jej názoru boli sadzby Slovenských
telekomunikácií neprimerane vysoké. Podľa predstáv manažmentu STV mala byť STV
oddlžená tak, že vláda prevezme záväzky STV voči Slovenským telekomunikáciám
a ich riešením bude poverené Ministerstvo financií SR. Slovenské
telekomunikácie boli sprivatizované v júli 2000 – novým vlastníkom sa stal
Deutsche Telekom. 21. októbra 2000 sa vláda SR rozhodla vyčleniť zo
štátneho rozpočtu 1 miliardu Sk na uhradenie dlhu verejnoprávnych médií
voči Slovenským telekomunikáciám. Pohľadávky Slovenských telekomunikácií mali
byť uhradené v priebehu dvanástich mesiacov. Ani privatizačný projekt ani
zmluva s novým vlastníkom Slovenských telekomunikácií však dlhy STV neriešila a
neobsahovala klauzulu o splátkovom kalendári ani o tom, kto je povinný dlhy
zaplatiť.