< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

s komerčnou konkurenciou - a podľa toho sa vytýčili programové priority, propagačné kampane, zameranie a aktivity jednotlivých úsekov.

 

Naopak, v priebehu roka 1996 dochádza k zjavným improvizáciám a neúnosne častým zmenám v programových skladbách. Väčšina zmien pritom nebola motivovaná vyššou diváckou účinnosťou, ale opačne – redukciami výrobnej náročnosti a premiér.

 

Formálne síce vysielacia skladba STV zaznamenala od 25. 8. 1996 určité úpravy s cieľom "posilniť hlavné večerné vysielacie pásmo o  divácky preferované programové typy", ale v praxi sa nič nezmenilo.  Dokladá to pohľad na titulovú skladbu jesenných mesiacov 1996. Ani  jeden divácky atraktívny zahraničný seriál, nijaký nový formát  pôvodnej tvorby, domáci sitcom či seriál, ktorý by mal šance  ponúknuť divákom zaujímavejšiu alternatívu. Jediným strategickým  rozhodnutím – ak sa to tak dá nazvať – bolo zavedenie tzv.  raňakového vysielania s predsunutým začiatkom na skoré ráno (od 5.45) a predĺženie vysielania až do neskorej noci (do 02 až 03  hod.). Raňajkové vysielanie malo spočiatku primeranú sledovanosť  (od 2% do 4%), nočný blok sa stretol s oveľa menším záujmom.

 

I jedno i druhé však patrí skôr do oblasti "pridanej hodnoty", folklóru, nie k strategickej munícii celoplošnej siete, ktorá  bojuje o prežitie. Výsledkom takéhoto "posilnenia" bolo len  zvýšenie objemu vysielaného programu - v roku 1996 o 900 hodín a v  r. 1997 o ďalších 1.600 hodín, takže celkový programový výstup STV  dosiahol rekordný objem 11.142 hodín. Ak zvážime, že vlastná  výroba v tomto roku predstavovala iba necelých 4.500 hodín,  znamenalo to, že po prvý (a našťastie posledný) raz v histórii STV bol podiel repríz vyšší ako zastúpenie premiér.

 

(Pozri Prílohy - Vývoj objemu vysielania STV)

 

Skrátka, programová stratégia STV pri nástupe konkurencie nebola  premyslená a improvizácia za pochodu nepriniesla konkrétne výsledky. Vyššie náklady sa nevrátili vo vyššej efektivite vysielania ani v presnejšom zameraní na rozhodujúce cieľové skupiny divákov.

 

Takmer všetky tituly a cykly - úspešnejšie i celkom neúspešné - sa viezli ďalej podľa stereotypného jazdného poriadku. Osobitne  závažné boli veľké straty v hlavných vysielacích časoch.

 

Lepšiu pôdu pre svoj úspešný nástup si TV Markíza nemohla želať. Prvou príčinou zlyhania STV teda bolo, že jej vedenie a programové  zložky podcenili situáciu a nemali ani scenár, ale ani len víziu súťaže po nástupe prvého skutočného konkurenta. Nebrali sa vážne  signály, ktoré dával divácky výskum o sledovanosti NOVY všade tam,  kde mali slovenskí diváci k tejto komerčnej stanici prístup  (pozemný cezhraničný presah, káblové systémy). Boli totiž lokality, kde už v rokoch 1995-6 záujem divákov o NOVU presahoval sledovanosť oboch kanálov STV. Na druhej strane sa preceňovala skutočnosť, že  prvá slovenská komerčná televízia „s celoštátnym pokrytím" - VTV -  pozície verejnoprávneho vysielateľa vážnejšie neohrozila.[1]

 

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >



[1]   VTV síce simulovala svojou programovou skladbou univerzálnu  vysielaciu štruktúru komerčných staníc, ale práve to bola fatálna  chyba jej vedenia. Na malom trhu so skromným reklamným koláčom a slabo rozvinutou infraštruktúrou nemá plnoformátová káblová televízia šancu na prežitie. Vedenie VTV podcenilo aj skutočnosť, že okrem prirodzených limitov je tu aj psychologická bariéra,  ktorá sa prejavuje najmä na málo vyspelých trhoch, akým bolo aj  Slovensko. Z európskych skúseností (napr. v Belgicku) je známe, že  táto bariéra sa prekonáva spravidla až vtedy, keď podiel  zakáblovaných domácností presiahne hranicu 70-80%. Pri tejto úrovni je však už na trhu spravidla taká bohatá ponuka, že šancu na  prežitie majú iba presne zacielené tematizované káblové stanice. Navyše hrubé chyby v manažovaní VTV, ktoré sa prejavili nielen v  marketingu, ale aj v strate imidžu nezávislosti, priviedli túto  stanicu nevyhnutne k úpadku, ktorý sa dramaticky urýchlil príchodom prvej profesionálne vedenej komerčnej televízie. Svoje maximum - 8%-ný podiel na trhu dosiahla VTV v r. 1996,  krátko pred príchodom prvej pozemnej komerčnej televízie.

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >