silné
hlavné spravodajstvo a dramatický príbeh, podľa možnosti domáci a ešte
lepšie – seriál.
Spravodajstvo však týmto pilierom nebolo. Málo
dynamické, príliš oficiózne, so zastaralým prejavom i vizuálom, s nedostatočnou
informačnou hodnotou nemohlo byť pre
väčšinu divákov príťažlivé. Navyše sa postupne nechalo zatiahnuť do politických
a mediálnych manévrov takým nešťastným spôsobom, ktorý bol značne vzdialený ideálom verejnej služby a nezávislosti. A
domáca dramatická tvorba bola v troskách.
Proti osvedčeným komerčným titulom a formátom
neponúkla STV divákom dostatočne kompaktnú, príťažlivú a hodnotnú alternatívu.
Nevedela čeliť ani mohutnej, profesionálne vedenej sebapropagačnej kampani TV
Markíza, A ako uvidíme nižšie, neustrážila si ani svoje pozície na trhu dát o divákoch, dôležitom
nielen z hľadiska reklamných výnosov,
ale aj pre určenie skutočnej váhy tej-ktorej stanice.
Všetky tieto a mnohé ďalšie, mimomediálne faktory
spôsobili dramatickú zmenu pomeru síl. Pokiaľ v auguste 1996 kumulovaný podiel dvoch kanálov STV na trhu dosahoval
takmer 70%, v priebehu niekoľkých
týždňov sa pomer síl obrátil. V januári 1997 už získala Markíza podľa meraní Denného kontinuálneho
výskumu STV 41,5%-ný podiel na trhu,
kým STV 1 22% a STV 2 iba 7,6%. Kumulovaný trhový podiel oboch kanálov STV sa takto dostal na úroveň všetkých
ostatných staníc (pomer 29,6% : 28,9%), medzi ktorými hrala prím hlavne NOVA s 12-13%-ným podielom.
Ešte v priebehu roka 1997 sa podarilo Markíze po
prvý raz prelomiť magickú hranicu 50%-ného týždenného podielu na trhu. Svoju
pozíciu na diváckom trhu si upevňovala aj v dvoch nasledujúcich rokoch, a to najmä na úkor divákov NOVY, ktorej
podiel postupne klesol na 9-10%. Vývoj sledovanosti STV a jej podielu na
diváckom trhu dosiahol v tomto období najnižšie hodnoty v jej histórii:
Vývoj sledovanosti programov STV 1996 - 2000 (24 hod.) |
|
||||
ROK |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
STV 1 |
11% |
4,9% |
4,4% |
4,5% |
4,9% |
STV 2 |
6% |
2,5% |
2,9% |
1,4% |
1,9% |
Vývoj podielu na trhu 1996 - 2000 |
|
||||
ROK |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
STV 1 |
46,9% |
22,1% |
22% |
17,9% |
19,6% |
STV 2 |
16,3% |
7% |
6,7% |
4,4% |
5,8% |
Zdroj:
OMVI STV