< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

od seba neprišla,  keby neexistovali transparentné kontúry toho, čo a za akých  podmienok môže český verejný vysielateľ ponúknuť. Tak sa stalo,  že v krátkom čase dosiahla Česká televízia dôležité zmeny v svojej  právnej subjektivite, pomerne rýchlo sa prispôsobila novým podmienkam a prešla aj do programovej ofenzívy. V niektorých  strategických oblastiach (pôvodná dramatická a detská tvorba, v značnej miere i spravodajstvo) prakticky nestratila svoje líderské postavenie, i keď nelámala rekordy v sledovanosti.

 

Na Slovensku nezachytila STV vznik konkurenčného prostredia ani v jednej strategickej oblasti - týka sa to tak programovania, ako budovania svojho imidžu, dôveryhodnosti a úsilia o podporu verejnej mienky, ale aj potrebnej zmeny právneho statusu, definitívneho "odštátnenia" so všetkými ozdravnými dôsledkami, ktoré z neho mohli vyplynúť.

 

Aj dielčie neúspechy majú takisto svoj synergický efekt: verejná vysielacie služba a jej existenčné potreby sa dostali na okraj  spoločenského záujmu. Jedna z dôležitých inštitúcií modernej  demokracie a kľúčová kultúrna ustanovizeň nadobudla v očiach  verejnosti podobu ťažkopádnej, anachronickej, neefektívnej, politickými vplyvmi zmietanej služby, do ktorej škoda investovať  peniaze. Je zbytočné alibisticky vyčítať jej komerčnej konkurencii, že tomuto obrazu účinne napomohla - usilujú sa o to všetky  komerčné televízie v Európe. Markíze sa podarilo dokonca ešte  viac: slabiny STV vedela pružne využiť a vytvárala si imidž  modernej, demokratickej, ekonomicky i politicky nezávislej inštitúcie. Stavba normálne fungujúceho mediálneho systému sa takto dostala z nôh na hlavu.

 

Na Slovensku sa v tejto súvislosti často opakovali zmienky o  nedostatku "politickej vôle". Politická vôľa je však tiež iba  priesečníkom mnohých siločiar. Je otázkou pre politikov, pre  jednotlivé manažmenty verejných vysielateľov, a napokon pre celú  verejnosť, prečo sa záujem vybudovať silnú verejnoprávnu televíziu v spektre týchto siločiar dostatočne nepresadil.

 

Navonok sa slabiny Slovenskej televízie prejavili najprv v programovej oblasti. Stratégia Markízy opakovala osvedčený  komerčný model: prvoradým cieľom bolo presadiť sa v hlavných  vysielacích časoch, ktoré sú z hľadiska reklamných výnosov  kľúčové. To sa podarilo - aj vďaka elementárnym nedostatkom v  programovej skladbe STV. Tá síce disponovala niekoľkými časovými pásmami, v ktorých bol jej program konkurencieschopný (napr.  sobotné bloky vysielania pre deti, kde kvalitný Kuko dosahoval aj  vyše 10%-nú sledovanosť). Mala i rad populárnych diváckych cyklov.  Napríklad v oblasti zábavy aj po exkomunikácii Markovičovej talk-shaw tu boli v roku 1997 ešte Čo dokáže ulica, Repete, Hra o Niké atď. Programová skladba ako celok však nebola  konzistentná. Nerešpektovala základné pravidlo tzv. prelievania divákov, keď si jednotlivé relácie ako štafetu odovzdávajú svojich divákov podľa cieľových skupín a ich časovej disponibility. A už vôbec sa nevyužíval princíp komplementárnosti 1. a 2. programu STV, kde v praxi neraz stáli proti sebe dve obsahovo i žánrovo úplne podobné relácie.

 

Predovšetkým sa však potvrdilo staré, v Európe overené pravidlo: že proti komerčnej ponuke, založenej na amerických filmoch,  seriáloch a sitcomoch, môže v hlavnom vysielacom čase úspešne obstáť iba program, postavený na dvoch pilieroch – je to

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >