< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

(pamätníci by ešte dodali, že aj nekonečným  sťahovaním). Žiaľ, s menami riaditeľov STV sa nespájali programové  dominanty a hity, významné počiny, ktoré by zostali v pamäti  divákov i v kolektívnej pamäti vnútorného prostredia, ale skôr fakty na hranici zlých anekdôt.[1]

 

Prvé organizačné zmeny v roku 1993 mali ešte svoju logiku. Bola zrušená Redakcia F1. Centrum programových služieb spolu s  Redakciou programu STV fúzovali do novozriadeného Vysielacieho centra STV, ktoré malo koordinovať skladbu a obsluhovať výstup oboch programov. Napravil sa tiež neuvážený krok z roku 1992, keď tvorba pre deti a mládež bola rozčlenená formálne, podľa žánrového kľúča do Producentského centra umeleckých programov a Producentského centra dokumentárnej tvorby a vzdelávania, kde špecialisti pre detskú tvorbu nevyhnutne pôsobili ako prívesok. Rozhodnutím vedenia vzniklo Producentské centrum pre deti a mládež so štyrmi tvorivými skupinami.

 

Rovnako rozdelenie Producentského centra spravodajstva a športu na dve samostatné programové jednotky zodpovedalo praktickým  požiadavkám vysielania i bežnej európskej praxi. Začali sa aj práce na vyladení ekonomických pravidiel v podniku. Už 2. januára 1993 bola zriadená Ekonomická rada Slovenskej  televízie „pre riešenie zásadných otázok ekonomického riadenia  STV“. Krátko na to boli vydané prvé tri kapitoly „Komplexných  pravidiel ekonomického riadenia STV“ a v priebehu roka k nim  pribudli dva dodatky (je však zaujímavé, že ešte ani po štyroch  rokoch tieto komplexné pravidlá neboli dokončené).

 

Aj ďalšie rozhodnutia samostatnej STV sa dajú označiť ako kroky  pragmatické a potrebné: v marci 1993 vstúpil do platnosti nový Organizačný poriadok STV Bratislava a bol vydaný aj Kontrolný  poriadok STV. V júni bola prijatá nová Vysielacia smernica STV, účelom ktorej bolo zjednodušiť a sprehľadniť mechanizmus  vysielania na 1. a 2. programe STV.

 

Už v druhej polovici roka sa však začali prejavovať prvé príznaky  organizačnej improvizácie. Napr. Vysielacie centrum bolo po 10 mesiacoch zrušené a jeho činnosti

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >



[1]  Vo vyspelejších európskych verejných televíziách je bežné, že  ich vývojové fázy sa nespájajú s rokmi ani so zmenami politických  garnitúr, ale s menami generálnych riaditeľov. Túto prax používajú aj televízni odborníci, pretože meno sa konkrétne spája s určitým vyhraneným konceptom. Tak napr. meno John Reith alebo Marmaduke Hussey nesie konkrétny obsah v histórii BBC, podobne sa hovorí o súčasnej “Wassbergovej ére" vo Fínsku, o "televízii Hervé Bourgesa" či "Xaviera Guyou-Beauchampsa" vo Francúzsku. A dnes už aj o Máthého ére v Čechách. V tomto kontexte Slovensko nemá za uplynulých 10 rokov ani jeden príklad. Smutno-komicky, ale žiaľ signifikantne znejú charakteristiky, ktoré evokujú činnosti niektorých riaditeľov STV za uplynulých 10 rokov – typu „to je ten, čo nám dal vymeniť kľučky“.

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >