< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

Podcenili sa i niektoré vnútorné dôsledky zmeny vysielacieho systému. Zánikom Československej televízie sa totiž skončilo  jedno obdobie, ktoré prekrývalo zmenu politického režimu a malo  svoje osobitné dimenzie.

 

Bolo by zjednodušením, keby sme ich videli len v rovine národnej. V socialistickom Československu bola ČST silne centralizovanou inštitúciou, kde sa o všetkých zásadných otázkach rozhodovalo v Prahe. Týkalo sa to nielen spravodajstva, ale aj iných  podstatných zložiek programu, dramaturgických plánov, nákupu relácií i technológie, kontaktov so zahraničím, dokonca i takej  veci, ako bola prezentácia na medzinárodných festivaloch.[1]

 

Tento zložitý a anachronický mechanizmus dobiehal ešte aj po politickej zmene (viď napr. problémy, ktoré viedli k založeniu TA 3 a ktoré sme spomenuli vyššie), prakticky až do konca existencie ČST (napr. permanentné trecie plochy v spravodajstve).

 

Na druhej strane súťaž s vyspelými českými tvorcami v mnohom  slovenskej tvorbe pomohla. Popri produkcii zaťaženej ideológiou prebiehala najmä na prvom programe ČST sústavná konfrontácia aj v dobrom slova zmysle, ktorá prinášala hodnotné výsledky najmä v dramatickej tvorbe a produkcii pre deti. Aj mnohé zábavné relácie českých štúdií boli dlho náročnou výzvou pre slovenských  tvorcov. Nie náhodou mala ČST v niektorých oblastiach tvorby vo svete veľmi dobré renomé.

 

Tvrdý boj o vysielacie časy na prvom, federálnom programe mal aj  ďalšiu, i keď diskutabilnú výhodu: umožnil prežiť v televízii aj  tvorcom, ktorí nemali vysoké ambície. Kvalitou slabšie relácie  sa bez problémov „upratovali“ na bývalom druhom programe ČST,  ktorého dramaturgia sa koncipovala na národnom princípe. Keďže  tento program bol na Slovensku oveľa menej sledovaný, bez väčších problémov (a bez následkov pre tvorcov) tu prešli aj nepodarky –  a bolo ich nemálo.

 

Toto všetko doslova zo dňa na deň padlo. Slovenskí tvorcovia  museli odrazu zabezpečiť oba vysielacie okruhy, ktoré mali vysokú sledovanosť a spoločne dosahovali podiel na trhu 63 - 83 percent.

 

 

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >



[1]  Mechanizmus zahraničnej reprezentácie na medzinárodných súťažiach bol typickou ukážkou nezmyselnosti centristického modelu.  Televízia na Slovensku – pod názvom ČST v SSR – bola v zahraničí najmä po vyhlásení federácie v roku 1968 vnímaná nielen formálne,  ale aj obsahovo ako autonómny reprezentant samostatnej národnej  kultúry. Preto ČST mala možnosť prihlasovať na medzinárodné súťaže za Československo dva tituly. Podobné možnosti z pochopiteľných dôvodov hľadali a uplatňovali aj iné televízie, dokonca aj vtedy, keď boli pre to oveľa slabšie argumenty (napr. dva kanály  francúzskej verejnoprávnej televízie pod odlišnými názvami Antenne 2 a FR 3). Vedenie ČST však túto prax tolerovalo len dva roky, do roku 1971. Potom už zásadne reprezentovalo ČST iba jediné dielo, o ktorom rozhodovali tzv. výberové komisie v Prahe.  Treba priznať, že v ich praxi bola istá „spravodlivosť“, keď sa  prihliadalo na české a slovenské zastúpenie a priemerný pomer bol  2:1 (v prípade dramatickej tvorby dokonca takmer vyrovnaný), ale toto politické rozhodnutie poškodilo tvorcov na oboch stranách. Navyše výberové komisie, ktorých zloženie sa dosť menilo, mávali niekedy nevyspytateľné kritériá. Napr. slávna bratislavská  inscenácia Mário a kúzelník sa dostala na festival v Monte  Carlo len náhodou, keď výberová komisia neschválila ani jednu z navrhnutých českých drám („rad“ bol v tom roku na českých  štúdiách).

 

 

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >