< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

tohto trhu, určiť si prioritné ciele, hodnoty, kritériá kvality, alternatívne hranice  možností – a oboznamovať s nimi verejnosť.

 

Súčasne bolo treba zásadným spôsobom zmeniť obraz STV vo verejnosti, ktorá ešte vždy do značnej miery vnímala túto inštitúciu pasívne až  negativisticky – ako štátnu, ako nástroj vládnej moci, a nie ako  nástroj v rukách a službách verejnosti, ako jej najväčšie občianske fórum.

 

Je možné, že určité predstavy v tomto smere existovali, veď STV  mala v svojom strede celý rad skúsených i mladých, ambicióznych  manažérov. Nijaký zásadný dokument však nebol predložený  verejnosti ani politickým garnitúram na otvorenú diskusiu. Ani v roku 1993, ani neskôr. Nik iný, iba Slovenská televízia mohla  definovať svoje konkrétne predstavy, možnosti a plány, ale aj presadzovať svoje požiadavky, ak mala plnohodnotne slúžiť verejnosti.[1] Teda zhruba to, čo sa s pomerným úspechom darilo Máthého vedeniu v Čechách.

 

Určité sebauspokojenie, ktoré sa zakladalo na makročíslach a vcelku  optimistických výročných správach (akoby sme ešte žili v časoch  bývalého „výkazníctva“) prekrylo niektoré veľmi  dôležité úlohy. Keby sa v tomto čase podarilo presvedčiť verejnosť  o postupnej vnútornej stabilizácii, o zásadách, ktorými sa STV ako verejnoprávna inštitúcia chce riadiť a ktoré prekračujú horizont  vládnutia jednotlivých politických garnitúr, posilnila by sa jej  vnútorná etická samoregulácia i jej pozícia i navonok.

 

Okrem niekoľkých viac-menej všeobecných vyhlásení pre tlač sa však verejnosť nedozvedela, čo pre ňu znamená vznik samostatnej verejnej služby, na ktorú má každý občan prispievať. Čo by mala ako verejnoprávna ustanovizeň a čo môže za poskytnuté prostriedky plniť. Verejnosť nebola presvedčená – a nemala ani veľa dôvodov –  že verejná vysielacia služba je najlepšou poistkou názorovej  plurality, nezávislosti a objektivity. Dá sa s istotou predpokladať,  že ak by sa v období rokov 1993 - 1996 podarilo Slovenskej televízii úspešne vyrovnať s otázkou svojej identity,[2] postaviť si koncepčnú  filozofickú a strategickú základňu, prijatú verejnosťou a záväznú aj pre politiku, STV by sa vyvíjala ináč, podstatne zdravším  smerom. Nebola by natoľko citlivá ani na rozličné politické  otrasy a zmeny.

 

Optimálny čas pre tieto kľúčové kroky každej verejnoprávnej televízie, ktoré sú základnou podmienkou jej legitimity a vôbec existencie, sa teda premeškal. Malo to ďalekosiahle následky pre  celý nasledujúci vývoj Slovenskej televízie.

 

 

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >



[1]  V tomto zmysle sú sťažnosti na absenciu mediálnej politiky  štátu na nesprávnej adrese. Štát nemôže nahradiť konkrétny proces sebaprofilácie subjektov a zabezpečovať ich výkonnosť na audiovizuálnej scéne. Môže iba vytvoriť určitú architektúru tejto  scény. Iná vec je, ak štát ponecháva bez povšimnutia nevyváženosť, alebo dokonca anomálie. Tu je regulačná úloha štátu nevyhnutná a v tomto zmysle mediálna politika na Slovensku má naozaj vážne nedostatky a ďaleko zaostáva za vyspelými európskymi štátmi.

 

[2]  Pripomeňme, že v Európe sa proces revitalizácie verejnej služby po nástupe komerčných televízií začal tým, že si  verejnoprávne televízie redefinovali svoje poslanie a postavenie  v živote spoločnosti a začali cieľavedome budovať novú identitu.  Propagovaniu jej „odlišnosti“ (distinctiveness), čitateľnej pre  verejnosť aj z programového výstupu, venovali mimoriadne veľa  energie.

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >