< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

Filozofia Zákona č. 468 jasne smerovala k tzv. kombinovanému spôsobu financovania verejnej vysielacej služby, keď jej umožňovala využiť 3% z celkovej vysielacej plochy na predaj  reklamných časov. Pre budúcnosť to znamenalo, že verejnoprávna  televízia bude súťažiť s komerčným sektorom na reklamnom trhu.

 

Bolo to rozhodnutie strategického charakteru, ktoré neskôr muselo  viesť k vytvoreniu spoločného trhu komerčného a verejnoprávneho sektora, súťažiacich o podiely z reklamného koláča. Tento model má veľa kritikov, ktorí argumentujú najmä tým, že ciele verejno-právneho vysielania a komerčného podnikania sú úplne odlišné, tak ako je odlišná logika ich existencie a ich vnútorné hnacie sily. Preto podľa nich hospodárska súťaž týchto dvoch zásadne odlišných sektorov na poli, ktoré sa riadi pravidlami trhu, vedie postupne k preberaniu komerčných kritérií aj vo verejnej  službe a de facto oslabuje jej identitu a legitimitu.

 

Na druhej strane treba vidieť, že v Európe takéto modely koexistencie komerčného a verejného vysielacieho sektora fungujú. Nachádzame ich dokonca vo väčšine európskych štátov, aj keď ich úspešnosť je striedavá. Nemožno preto mať zásadné námietky proti voľbe vysielacieho modelu, ktorý priniesol zákon č. 468. V čase svojho vzniku iná voľba zrejme nebola (aj keď v Čechách sa touto témou určitý čas po rozdelení republiky zaoberali).

 

Dlhodobo zabezpečiť verejné vysielanie iba z verejných zdrojov a  vytvoriť tak stabilný a autonómny pól v celoštátnom systéme vysielania by znamenalo niekoľkonásobne zvýšiť koncesionárske  poplatky, čo bolo politicky a ekonomicky nepriechodné. Alebo rozhodnúť o výdatných štátnych subvenciách, čo je zas zo všetkých alternatív tá najhoršia.

 

Výber modelu, zakotvený v Zákone o prevádzkovaní rozhlasového a  televízneho vysielania, bol teda opodstatnený. Nemali sme a nemáme jednoducho toľko prostriedkov a takú kúpnu silu obyvateľstva, aby sme si mohli dovoliť to, čo napr. vo Veľkej Británii alebo v škandinávskych štátoch. Tento model však nesie v sebe riziká, ktoré sa naplno prejavili až po nástupe veľkých súkromných televízií. Problém je v tom, že vytvorenie spoločného trhu, na ktorom súťaží komerčná a verejnoprávna televízia, si vyžaduje najmä v prvých štádiách podstatne aktívnejšiu regulačnú funkciu štátu – prirodzene, nie ako hegemóna, ale ako architekta. Nie náhodou štáty s kombinovaným systémom komerčného a verejného vysielania vydávajú právne úpravy a rôzne smernice spravidla častejšie, aby tak mohli účinne reagovať na hroziace deformácie na trhu. Stanovujú sa a priebežne  upravujú rôzne indikátory, ktorých cieľom je vytvárať podmienky pre zdravú hospodársku súťaž nielen medzi dvoma sektormi, ale aj v rámci samotného komerčného sektoru – a zabrániť monopolizácii  trhu. Takými indikátormi môžu byť napr. stanovenie maximálneho  podielu, ktorý môže vysielateľ získať z národného reklamného trhu  (v niektorých štátoch je tento ukazovateľ kombinovaný aj s  limitmi na diváckom trhu – zjavne s cieľom prevencie proti  zneužitiu dominantného postavenia), alebo obmedzenia v oblasti vlastníctva elektronických médií, resp. krížového vlastníctva v médiách všeobecne a pod.

 

Je pravdou, že tieto regulatívy sa dnes postupne uvoľňujú, ale len  vďaka tomu, že na trhu je také množstvo hráčov a taká rozvetvená  štruktúra, pri ktorej už nehrozí dominancia jedného či druhého  subjektu. V období globalizácie a mohutných

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >