< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

personálnymi. Nebolo výnimkou, že na stredných  článkoch riadenia sa v priebehu roka vystriedali dvaja-traja  pracovníci, často s meniacimi sa kompetenciami a zodpovednosťou.

 

Personálne výmeny, zmeny názvov a presuny kompetencií pokračovali  aj vtedy, keď už bol najvyšší čas na stabilizáciu. Navonok sa síce realizovali opatrenia, ktoré mohli smerovať k tomuto prepotrebnému  cieľu ako podmienke normálneho vývoja. Tak napr.:

          1. 2. 1991 bola vytvorená nová organizačná štruktúra STV

          13. 5. 1991 vzniklo Programové grémium STV ako poradný orgán  riaditeľa STV pre programové otázky

          23. 10. 1991 sa uskutočnilo prvé riadne zasadnutie Rady STV

          Bol vytvorený aj Konzultačný zbor STV, zložený zo zástupcov  spoločenských, náboženských, profesných a iných zložiek verejného  života.

 

Problém bol však v tom, že tieto kroky nepriniesli očakávaný efekt v podobe stabilného prostredia, kvalitnejšieho programu i lepšej organizačnej koordinácie. Organizačné štruktúry sa permanentne  upravovali a menili, podobne ako názvy útvarov, ale podstata  problémov tvorby ostávala nedoriešená. Celý reťazec od vzniku námetu cez vývojové práce, produkciu, odvysielanie a vyhodnotenie účinnosti relácie sa nepodarilo dostať na úroveň bežných európskych  štandardov. Prežívali falošné a kontraproduktívne predstavy o slobode tvorby v tom zmysle, že televízni „profesionáli“ najlepšie vedia, čo divák potrebuje. Povedomie služby bolo veľmi slabé.

 

Základný zákon dopytu a ponuky, ktorý rešpektujú a sústavne vyhodnocujú všetky verejné vysielacie služby, sa v praxi veľmi nepresadil. Okrem iného o tom svedčia aj rozbory diváckych ohlasov, vrátane listových. V takej situácii je naozaj nepodstatné, či programové jednotky pracovali pod názvom Hlavné redakcie, Producentské centrá, alebo potom opäť Redakcie.

 

 * * *

 

Napriek všetkým kritickým výhradám sa ale situácia Slovenskej televízie na konci tohto prvého obdobia ešte nezdala byť kritická. Veď tu boli opticky dobré ukazovatele. Celkový objem vysielanej programovej ponuky dosiahol v rokoch 1991 a 1992 dovtedy nevídané rozmery (16.5 tisíca, resp. 13 tisíc hodín programu) – prirodzene, vrátane relácií TA3 a programov Českej televízie na okruhu F1. Veľmi výhodný, v európskych reláciách priam vynikajúci bol v roku 1992 pomer premiér a repríz na kanáli, ktorý výrobne a obsahovo zabezpečovala intendantúra ST1 – 68,7%:31,3%.

 

Takisto druhý dôležitý parameter – pomer pôvodnej domácej a  zahraničnej tvorby – by mohla závidieť nejedna európska televízna stanica: z piatich relácií boli štyri domáce (78,4%:21,6%).

 

STV ako monopolný vysielateľ na Slovensku nemala, prirodzene, problém so sledovanosťou a podielom na trhu, ani s využitím  svojich reklamných časov. V priebehu jediného roka 1992 stúpli  čisté výnosy z reklamy vyše trojnásobne – zo 69 mil. (1991) na takmer 235 mil. korún.

 

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >