< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

Pre túto dobu je príznačné a celkom prirodzené, že publicistika  sa sústredila na politické otázky. Okrem spravodajstva sa im  venovali dookonca tri hlavné redakcie: publicistiky a dokumentaristiky, vzdelávacích programov (pamätné Štúdio Dialóg) a občianskeho života. Niektoré relácie boli priamo zamerané na propagáciu  programov politických hnutí a strán (napr. Štúdio VPN v Hlavnej redakcii občianskeho života). V štandardných demokratických  pomeroch by takáto prax bola vylúčená. Lenže situácia bola  neštandardná – a taká bola aj jej televízna reflexia. Náročnejšie formáty, predovšetkým televízny dokument, sa v tomto období  dostávali na okraj záujmu. Je škoda, že táto tendencia sa potom  naďalej prehlbovala aj z finančných dôvodov a dokumentaristika napriek kvalitnej tradícii sa nestala jedným z pilierov programovej  skladby Slovenskej televízie.

 

Snaha organizačne usporiadať a účinnejšie profilovať programový  výstup vo väzbe na vysielacie kanály ČST vyústila do vzniku troch nových programových riaditeľstiev (1. 8. 1990). Riaditeľom programu F1 sa stal E. Páleník, S1 Peter Malec a OK3 Oto Bartoň. V tom čase už  odišiel z televízie J. Ruttkay a jeho funkcia 1. námestníka  riaditeľa STV bola zrušená. O dva mesiace neskôr sa tri programové  riaditeľstvá premenovali na intendantúry, aby sa potom v máji 1992, keď bola zriadená funkcia programového riaditeľa STV (Katarína Svetková), opäť vrátili k názvu Redakcia F1 a Redakcia  programu STV.

 

V čase svojej existencie boli intendantúry zrejme najúčelnejšou  formou, ako zaviesť prepotrebný systém do značne živelného procesu vzniku a odvysielania jednotlivých relácií a cyklov. Všetky tri  útvary mali presne vymedzené kompetencie, pričom najmä F1 a S1 úzko  spolupracovali. Prioritou F1 a jej úspechom bolo, že sa jej v  priebehu roka 1991 podarilo zabezpečiť vyšší podiel slovenských príspevkov do celoštátneho vysielania a aspoň čiastočne obnoviť niektoré tradičné výstupy v celoštátnom kontexte. Akcieschopnosť tohto útvaru však bola oslabená častými personálnymi výmenami – v  priebehu roka 1991 sa na jeho čele vystriedali až štyria vedúci. Najzložitejšiu úlohu mala intendantúra STV, ktorá bola vlastne garantom nosného programového výstupu Slovenskej televízie a musela za pochodu tvoriť jej samostatný a vyvážený profil. V podmienkach značnej živelnosti a skreslene chápanej slobody tvorby, ale i prvých príznakov finančnej podvyživenosti sa túto úlohu nepodarilo splniť  do dôsledkov, čo sa prejavilo na slabšej pozícii programu S1 oproti  F1 (aj v porovnaní s váhou Č2 na českom vysielacom okruhu). Po prvý  raz od novembrového zlomu sa tu však začalo dôslednejšie pracovať s pevnou vysielacou štruktúrou, s profiláciou časových pásiem, ako  aj s cieľovými diváckymi skupinami. Práca tejto intendantúry sa  stala vlastne východiskom pre prípravu samostatného vysielania STV  po rozdelení federácie.

 

Hoci vnik intendantúr ešte pripravovalo vedenie Kaliského, ich  konkrétnu činnosť a celú organizáciu už usmerňovali ďalšie vedenia. V cykloch rýchlych výmen je zložité vystopovať nosné myšlienky jednotlivých manažmentov, nehovoriac o strategických koncepciách, ktoré sa realizovali či aspoň začali realizovať. Je možné, že takéto koncepcie existovali, veď medzi prvými riaditeľmi boli aj skúsení televízni profesionáli, ktorí dobre poznali vnútorné  prednosti i slabiny televízneho organizmu. Ich priemerná „životnosť“ sa však pohybovala v intervale okolo 200 dní. Za tento čas nevznikne ani kvalitná televízna relácia, nieto programové smerovanie  verejnoprávnej inštitúcie ako celku. Takmer každý nástup nového vedenia bol sprevádzaný organizačnými zmenami, ktoré boli spojené zas so zmenami

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >