< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

 

Košické štúdio začalo v máji toho istého roku na 27. kanáli vysielať aj retransmisiu družicového frankofónneho programu TV 5. Bola to vlastne premiéra pozemnej retransmisie družicou šírených  kanálov vo vtedajšej ČSFR. V priebehu niekoľkých dní pribudli aj  programy CNN a Worldnet. Myšlienka bola vzhľadom na čas svojho vzniku taká vynikajúca, že sa jej ujalo pražské štúdio a vybudovalo kompletnú programovú službu tohto typu pod názvom OK 3.

 

Košické štúdio sa snažilo využiť vhodnú medzinárodnú klímu a  zapojilo sa do medzinárodného kontextu aj vlastnou prezentáciou. Vedenie veľmi správne odhadlo, že jedna z priamočiarych a rýchlych  ciest vedie cez regionálnu spoluprácu, ktorá patrí aj dnes medzi priority politiky Európskej únie.

 

Už v lete 1990 vstúpilo štúdio do medzinárodného projektu „Ulička v...“ v rámci európskeho programu regionálnej spolupráce CIRCOM REGIONAL. Nórska režisérka nakrútila s košickým štábom  film Ulička v Bardejove, a Slováci zas s nemeckým štábom film Ulička v Kolíne (réžia M. Kleis). Spolupráca s WDR Köln potom pokračovala dodávaním spravodajských príspevkov o živote východného  Slovenska do vysielania nemeckej stanice v cykle Europlatz.

 

Cez kolínsku stanicu, ktorá je jednou z najsilnejších súčastí  verejnoprávnej ARD, sa potom dostal k nemeckému divákovi aj dokument NÁVRATY 68 o udalostiach v Československu v roku 1968.

 

Podobné aktívne kontakty nadviazali Košičania aj s francúzskym verejnoprávnym kanálom France 3. Výber partnera bol presný, pretože táto stanica má výraznú regionálnu orientáciu – prirodzene s celoštátnym pokrytím. Opäť to bol princíp priamych regionálnych  kontaktov, ktorý sa ukázal ako veľmi účinný. Košické štúdio sa  najprv zapojilo do európskeho kultúrneho magazínu ALICE, ktorý  koordinovala regionálna stanica FR 3 Toulouse. Zároveň sa mu  otvorila cesta na prehliadku európskych televíznych spoločností FORUM AUDIOVISUEL. Zostrih relácií košického štúdia bol odvysielaný na kanále FR 3 v rámci cyklickej relácie Continentales. A koncom roka úspešný prienik do Francúzska vyvrcholil samostatnou expozíciou v prestížnom parížskom centre Georges Pompidou, v ktorom prebiehala prehliadka európskych televíznych spoločností.

 

Aj keď Kaliského vedenie nemalo dostatok času na vytvorenie a  verejnú prezentáciu ucelenej koncepcie budúcej verejnoprávnej televízie, z viacerých krokov a rozhodnutí je zrejmé, že smerovalo  k naplneniu predstavy televízie ako demokratickej občianskej platformy. Signifikantný je v tomto smere vznik Hlavnej redakcie občianskeho života (máj 1990). Tej sa však nepodarilo naplno  dokumentovať svoj názov adekvátnym programovým výstupom a neskôr (v roku 1992) sa zlúčila s Hlavnou redakciou publicistiky.

 

Aj niektoré ďalšie štrukturálne zmeny v tomto období naznačovali  snahu dosiahnuť otvorenejší model televízie, ktorá transparentne  zodpovedá jednotlivým zložkám spoločenského života. Od mája 1990  začala pôsobiť v rámci Hlavnej redakcie vzdelávacích programov Redakcia duchovného života, čím sa napravil dlhodobý deficit  vysielacích služieb pre veriacich.

 

 

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >