< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

čiastočne vo Veľkej Británii a vo Francúzsku), ktoré už mali vyzretú a stabilizovanú filozofiu  vysielania ako verejnej služby. Menej pozornosti sa v zákone – ale  aj v celom tomto období – venovalo zahraničným skúsenostiam v  oblasti financovania verejnoprávnych služieb, ktoré má kardinálny význam pre zabezpečenie ich nezávislosti. Tento nedostatok sa našťastie v prvej vývojovej fáze neprejavoval dramaticky, neskôr – najmä od polovice 90. rokov však jeho podcenenie malo  katastrofálne dôsledky.

 

Kvalitný, moderný zákon o Slovenskej televízii bol na svete ešte pred prijatím kľúčovej zákonnej normy vo vtedajšom Česko-Slovensku – Zákona čís. 468/91 Zb., ktorý schválilo Federálne zhromaždenie koncom toho istého roku (podrobnejšie sa k nemu vrátime v závere  tejto kapitoly).[1]

 

Prvé ponovembrové vedenie sa muselo vyrovnať aj so zložitou otázkou  vzťahov v rámci Československej televízie. Už od roku 1968 tu bola  trauma nevyváženého postavenia televíznej organizácie na Slovensku voči pražskému ústrediu, ktorá neraz prekrývala zásadné – ak nie  dôležitejšie – programové a profesionálne problémy.

 

Napriek tomu, že nové vedenia v Prahe i v Bratislave už od začiatku manifestovali princíp partnerstva a spolupráce, každodenná prax prinášala rad problémov. Filozofia bývalého centralistického modelu  vysielania ČST sa príliš nezmenila, iba jednotlivé vysielacie  okruhy dostali nové názvy. Chrbtovou kosťou tohto modelu bol  „prvý“, celoštátny kanál, ktorého dramaturgia bola naďalej v rukách  pražského centra. Od roku 1990 teda v rámci ČST fungovali de facto 3  programové služby:

 

         F1 – celoštátny, „federálny“ kanál.

          S1 – bývalý 2. vysielací okruh ČST na Slovensku, ktorého skladba a  obsahová náplň sa dostala pod úplnú kontrolu Slovenskej televízie. Táto zmena bola vlastne len formalizovaným potvrdením tendencie,  ktorá sa do značnej miery presadila už v osemdesiatych rokoch.

         Č2 – obdoba S1 v Českej republike.

 

Od polovice roku 1990 k tejto ponuke pribudol ešte ďalší celoštátny  kanál OK 3.

 

Takýto model vysielania nič nemenil na fakte, že rozhodujúci  mienkotvorný kanál F1, ktorý mal na Slovensku aj najvyššiu  sledovanosť, sa dramaturgicky a obsahovo koncipoval v Prahe. Problém tohto riešenia sa najvypuklejšie prejavoval v spravodajstve. Jeho dôsledná deľba na federálne a národné bola síce formálne opodstatnená a poskytovala opticky viac priestoru na reflektovanie života v oboch súčastiach štátu, vnútorná podstata starého problému sa tým však neriešila. Hlavná a najvplyvnejšia spravodajská relácia – Denník ČST, ktorý sa vysielal od 1. 5. 1990 na F1 – svoju filozofiu zásadným spôsobom nezmenila. Boli tu tak ako predtým „vstupy z Bratislavy“, i naďalej sa na jej moderovaní podieľali slovenskí  hlásatelia, ale to boli viac-menej formálne znaky. O podstatných otázkach obsahu a dramaturgie správ sa naďalej rozhodovalo v Prahe. Hlavná relácia Slovenskej televízie Aktuality, vysielaná na  programe S1, takto nevyhnutne dostala regionálny charakter.

 

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >



[1]  Podrobný prehľad komplexu zákonov týkajúcich sa vysielania aj  s komentármi – pozri napr. v publikácii "Vývoj súkromného rozhlasového a televízneho vysielania na Slovensku 1990-1999", kapitola 2. Vyd.: Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc Slovenska, Bratislava 2000.

 

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >