4.1 Prostredie
Vývoj slovenského mediálneho trhu v rokoch 1993 – 2000 bol
charakteristický dvomi základnými vývojovými procesmi. Ako prvý prebiehal
proces demonopolizácie postsocialistických médií vrátane výrobných a
distribučných kapacít s postupným vytváraním konkurenčného mediálneho trhu.
Takmer súčasne sa začal aj druhý pomalší proces štrukturalizácie mediálneho
priestoru, ktorý nebol ukončený ani do konca roku 2000. Obdobie transformácie
bolo pod priamym ale aj nepriamym vplyvom politickej reality na Slovensku, čo
najvýznamnejšie ovplyvnilo štruktúru mediálneho trhu a tým aj sledovanosť
médií.
Priame väzby a vplyv politických skupín na médiá neustále menili svoju
podobu.Od vlastníckych väzieb cez blízke podnikateľské subjekty cez ekonomické
(DPH, cenová stratégia výrobných a distribučných kapacít aj po ich prípadnej
privatizácii) a legislatívne (mechanizmus prideľovania licencií, zákony
týkajúce sa reklamy, lotérií a spotrebiteľských hier). Najhlavnejšími
nepriamymi politickými vplyvmi na mediálny trh boli znižujúca sa kúpyschopnosť
obyvateľstva spolu s vysokou mierou nezamestnanosti dôsledkom pomalej
ekonomickej transformácie a polarizovanie spoločnosti centrálnou politikou.
Znižujúca sa kúpyschopnosť a rastúca nezamestnanosť znižovala dostupnosť
platených, prevažne tlačených médií na úkor lacnejších elektronických médií.
Polarizovanie spoločnosti z centra zvýhodňovalo celoplošné média na úkor
regionálnych.