Denník SME začínal
s propagačným nákladom 58 tisíc exemplárov, ten sa však čoskoro upravil na
45-50 tisíc výtlačkov s 20 percentnou remitendou. Napriek počiatočným
problémom, akým sa nevyhol žiaden novozaložený slovenský denník, ale najmä problémom s vládnou mocou, sa SME
od polovice deväťdesiatych rokov stal stabilnou súčasťou sektoru dennej tlače a
ako jediný nový denník Slovenskej republiky vydržal až do dnešných dní. [1]
Ako sme už
konštatovali, rozdelenie ČSFR na dva samostatné štáty neprinieslo vydavateľom
žiadne vážnejšie komplikácie. Slovenská a česká tlač už dávno predtým
rešpektovali národné hranice a odbyt vlastnej tlače v druhej republike zostával
pre väčšinu vydavateľov okrajovou záležitosťou.
Jednou z mála
výnimiek je prípad Hospodárskych novín. Na rozdiel od federálneho Telegrafu,
ktorý sa po voľbách 92 nedokázal prispôsobiť novej situácii a zanikol, s Hospodárskymi novinami to bolo
inak. Od svojho vzniku 21. mája 1990 sa tento ekonomický denník profiloval do
roly federálneho média, ktoré pokrývalo hospodársku problematiku štátu ako
homogénneho celku. Hospodárske noviny zaujali pozíciu jediného ekonomického
denníka nielen v ČR, ale aj na Slovensku. Počas roku 1992 sa náklad denníka
trvale usadil na hranici 160 tisíc výtlačkov, z čoho niečo viac ako 30 tisíc sa predávalo na
Slovensku.
Keď už bolo jasné,
že Slovensko smeruje k svojej samostatnosti, vedenie akciovej spoločnosti
Economia (už na jar roku 1992) začalo
pripravovať denník na zmenu svojho trhu. Prvého apríla 1992 bola v
bratislavskej v tlačiarni Danubiaprint spustená tlač celého nákladu
Hospodárskych novín, určeného pre Slovensko. Prenos strán z Prahy do Bratislavy vyriešil
vydavateľ podobným spôsobom ako denník Telegraf, čiže použitím modemového
spojenia medzi počítačmi cez telefónnu sieť.
Ďalším krokom bolo
založenie dcérskej spoločnosti Ecopress a.s., ktorej 100% akcií zostalo
v rukách Economie a.s. Jej
riaditeľom sa stal Vladislav Čanky, ktorý predtým pôsobil v PNS. Úlohou
Ecopressu bolo pripraviť technické (výrobné), obchodné (odbyt a inzercia)
a redakčné podmienky k postupnému osamostatňovaniu sa slovenských Hospodárskych
novín. Vedením slovenskej redakcie bol
poverený Oldřich Zábojník, ktorý mal vyriešiť problémy súvisiace s logom,
záhlavím, označovaním rubrík TV, tiráže atď. Od 1.11.1992 vydávala každý piatok
slovenská redakcia prílohu Slovenské horizonty, ktorá obsahovala iba materiály
zo Slovenska a tiež špeciálnu
inzerciu iba pre slovenský trh. Od začiatku roka 1993 tento ekonomický denník existuje nezávisle od Prahy. (Pozri
nižšie.) [2]
Republika (Slovenská Republika)
„Kladieme si vyšší cieľ – priblížiť vám dianie na Slovensku a okolo Slovenska v objektívnom zrkadle, ktoré by nemalo byť deformované politickými alebo straníckymi záujmami“, napísal v prvom čísle denníka Republika generálny riaditeľ TA SR Dušan Kleiman. To však nebolo jediné a posledné klamstvo denníka, ktorý 1. apríla 1993 začala vydávať Tlačová agentúra SR. Viaceré médiá hneď