< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

trhu, ktorá zákonite vedie k snahám o jej zneužitie. Prijímajú sa aj konkrétne opatrenia, aby sa zamedzilo  monopolizácii trhu, pretože, ako je známe, „monopoly odjakživa korumpujú“ (Joseph Stiglitz).[1] V prípade médií navyše nejde len o čisto ekonomický efekt, ale o oveľa dôležitejší rozmer – zachovanie názorovej plurality.

 

Práve v takto chápanej vyváženosti, ktorej prioritným cieľom je divák a rozvoj domáceho audiovizuálneho priemyslu, bol zmysel postupnej deregulácie a zavedenia tzv. duálneho systému vysielania v Európe. Žiaľ, na Slovensku sa tieto dôležité skúsenosti a poznatky nebrali príliš do úvahy. Možno bola  spočiatku na príčine eufória zo získanej slobody médií. Možno aj  niečo iné ... Ešte v polovici 90. rokov tu zaznel hlas s významnou mediálnou váhou, podľa ktorého náš duálny systém netreba kaziť, pretože „už máme dve televízie – jednu verejnú a  jednu komerčnú.“ Takto postavený argument je v úplnom rozpore s tým, k čomu smeruje mediálne politika vyspelej Európy.

 

V priebehu 10-ročného vývoja sa vlastne ani neobjavili skutočné snahy o takúto cieľavedomú, „regulovanú dereguláciu“. Namiesto toho sa rozhodujúce vysielacie médiá stali križovatkou rôznych politických záujmov, čo v konečnom dôsledku najviac uškodilo médiám samotným. Tento vývoj mal katastrofálne dôsledky aj pre rozvoj národnej kultúry. Nezabúdajme, že za ostatných 30 - 40 rokov sa ťažisko kultúrnych aktivít dramaticky zmenilo. Televízia je dnes vo vyspelých európskych štátoch hybným motorom mnohých odvetví kultúry, počnúc kinematografiou cez stimuláciu literárnej produkcie až po nové sféry virtuálnych umení. Prirodzene, musí to byť televízia kvalitná, ktorá zohráva svoju úlohu aj v hodnotovej orientácii. Ak sa dnes zo všetkých strán, dokonca už aj medzi mladou generáciou ozývajú náreky nad kultúrnym úpadkom, nad nedostatkom tvorivých šancí, jednu z hlavných príčin treba hľadať v tom, že sme nevyužili potenciál, ktorý je schopná generovať práve televízia – nielen verejnoprávna, ale aj komerčná.

 

 

 * * *

 

Ak sme vyššie hovorili o faktoroch, ktoré negatívne pôsobili na stavbu zdravého mediálneho prostredia, treba spomenúť, že Slovensko malo i niekoľko relatívnych výhod. Pád totalitného režimu, ktorý otvorene kalkuloval s monopolnou televíziou ako s nástrojom moci (najmä v spravodajstve a publicistike), strhol so sebou aj zastaraný koncept štátnej televízie. Na Slovensku prakticky z večera na ráno prebehol proces, ktorý vo väčšine štátov západnej Európy trval celé roky a nebol bezbolestný – paradoxne práve preto, lebo mnohé monopolné „štátne“ televízie mali svoje silné demokratické a hodnotové tradície, značnú  podporu verejnej mienky i účinný lobbing v širokom spektre politických špičiek (v Rakúsku je to tak dodnes). Pokiaľ napr. Francúzi diskutovali až do roku 1984 o tom, či a akým spôsobom nahradiť štátny moloch ORTF, na Slovensku podobne ako v iných  postkomunistických štátoch strednej Európy bol terén pripravený.

 

Nikoho nebolo treba presviedčať, všetci – aspoň vtedy sa tak  zdalo – chceli zásadne iný typ televízie. Navyše v priebehu krátkeho času bola pripravená ešte vo vtedajšom Česko-Slovensku legislatívna norma, ktorá otvárala všetky kľúčové brány k

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >



[1] Joseph Stiglitz – bývalý viceprezident Svetovej banky a predseda Rady ekonomických poradcov prezidenta Clintona.

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >