5 Edičná poznámka
K „normálnemu“ fungovaniu médií, tak printových
či elektronických, ako aj celého „mediálneho trhu“, patrí primeraná teoretická
reflexia, vedenie prehľadov, štatistík, priebežná sumarizácia
a vyhodnocovanie jednotlivých „cyklov“ vývinu. Žiaľ, v tomto smere je
situácia na Slovensku „komplikovaná“. Pokúsili sme sa preto zostaviť túto
publikáciu, ktorá v základných črtách mapuje doterajší vývoj v oblasti
médií v rokoch 1990 - 2000, tak aby vytvorila základ pre pravidelnú
publikáciu Mediálnej ročenky.
Princípom „nultého“ vydania Mediálnej ročenky je
zozbieranie a spracovanie dostupných materiálov vypovedajúcich
o vývine jednotlivých segmentov mediálneho trhu na Slovensku za prvé
desaťročie ponovembrového vývoja. Ambíciou bolo zachytiť fakty ktoré časom –
súc „nezachytené“ – upadnú do zabudnutia, alebo sa relativizuje ich faktická
podstata či dobová interpretácia.
Pre publikovanie sme zvolili „živý“ formát
prístupný recipientom na internetovej sieti a CD-ROM, ktorý bude
permanentne aktualizovaný. Jednotlivé texty obsiahnuté v nultom vydaní
Mediálnej ročenky prekonávajú aj v tomto čase ďalšie „zdokonaľovanie“,
rovnako sa obohacujú faktograficé prílohy – a tak po vydaní 0.1 budú
nasledovať ďalšie až po štádium doplnenia o nový, samostatný blok venovaný
roku 2001 v slovenskej mediálnej sfére (označený ako 1.1), ktorý bude zase
priebežne dopracúvaný a „zdokonaľovaný“.
Na ročenke spolupracoval kolektív autorov
zostavený editormi. Štruktúra v svojej „heterogénnosti“ reflektuje nielen
rozdielny „autorský“ prístup, ale predovšetkým disponibilitu jednotlivých
faktických údajov, ako aj stav „rozpracovanosti“ jednotlivých tém autormi ale
aj expertami a „odbornou verejnosťou“ na Slovensku.
Formát „pravidelných“ ročných prehľadov vychádza
z aktuálnych možností spracovania dostupných údajov a bude
predstavovať na rozdiel od „nultého“
vydania štandardizovanú publikáciu, na ktorej vo veľkej miere – okrem
odborníkov – participujú i relevantné
inštitúcie.